~CoreTaN tEmaN~

Wednesday, June 30, 2010

Pafa lantik Abdullah


NAIB Presiden, Datuk Seri Abdullah Hishan Mohd Hashiim (gambar) dilantik Pemangku Presiden Persatuan Bola Sepak Perak (Pafa) dalam mesyuarat majlis persatuan itu di Ipoh, kelmarin.
Sebelas daripada 14 ahli majlis yang hadir mesyuarat bertujuan memulihkan Pafa berikutan peletakan jawatan Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin serta beberapa pegawai lain pada 14 Jun lalu, memilih Abdullah Hishan sebagai pemangku jawatan itu.

Abdullah Hishan yang juga Yang Dipertua Persatuan Bola Sepak Daerah Taiping akan memangku jawatan itu sehingga Pafa mengadakan kongres tahunan 2010 tidak lama lagi.

Naib Presiden 2, Khairuddin Ahmad yang kini memikul jawatan Pemangku Timbalan Presiden selain turut diberi tugas selaku pengurus pasukan skuad Liga Super Perak bagi mengharungi baki kempen Liga M musim ini.

Khairuddin yang juga ahli majlis Pafa paling lama serta pernah menjadi pengurus skuad Piala Malaysia 1985 ketika Pafa diterajui Menteri Besar ketika itu, Tan Seri Ramli Ngah Talib menggantikan Norazli Musa yang turut meletak jawatan.

Begitupun majlis Pafa mengekalkan khidmat jurulatih, Raja Azlan Shah Raja Shuib kerana masih mempunyai kontrak dengan pasukan.

“Biarlah Raja Azlan teruskan usaha dan kerjanya sebagai pengendali. Kita akan membantunya dengan apa cara termampu bagi memastikan Perak layak ke Piala Malaysia serta kekal dalam Liga Super musim depan,” kata Khairuddin ketika dihubungi.

p/s-dah dapat jawatan tu buatle elok2 ye..jangan cakap je kencang....
Continue reading →

Plat TAY 1 RM242,000


KUALA TERENGGANU: Terengganu melakar sejarah tersendiri apabila nombor pendaftaran kenderaan TAY berjaya memungut hasil jualan berjumlah RM1.02 juta selain nombor plat TAY 1 direkodkan sebagai nombor termahal setakat ini.
Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) negeri, Abdul Rahman Emang Ayie, berkata TAY nombor plat pilihan dan paling hangat permintaannya dalam sejarah negeri ini.

Beliau berkata sebanyak, RM1,002,518.25 dikutip daripada peminat nombor plat TAY selepas bidaannya ditutup pada 31 Mac lalu.

Katanya, nombor pendaftaran TAY 1 pula adalah yang termahal pernah dibayar pembida apabila nombor plat terbabit dijual pada harga RM242,000.

“Kami gembira mengumumkan ia rekod termahal yang pernah dicatatkan di seluruh negara setakat ini,” katanya ketika dihubungi, semalam.

p/s-nak tunggu plat AHS 1986 nih..hehe
Continue reading →

Sepanyol layak...

Spain 1 - 0 Portugal
(63'David Villa)

Statistik:

shots on target : 8 - 3
shots off target : 5 - 5
possession (%) : 62 - 38
corner kicks : 6 - 3
offsides : 0 - 3
fouls : 13 - 18
yellow cards : 1 - 1
red cards : 0 - 1
Continue reading →

Berakhirnya harapan asia....

Paraguay * 0 - 0 Japan

*Paraguay menang penalti 5-3

Ulasan:

Akhirnya berakhirlah impian negara Asia dalam kejohanan Piala Dunia kali ni apabila mereka tewas dalam perlawanan yang penuh dramatik yang menyaksikan perlawanan terpaksa ditentukan hingga sepakan penalti...Jepun yang digelar 'Blue Samurai' hanya meletakkan seorang penyerang iaitu Honda dan dilihat mereka bermain dengan corak bertahan dan menyerang....Paraguay kerap menyerang kubu pasukan Jepun yang diketuai oleh penyerang sensasi mereka iaitu Roque Santa Cruz yang dilihat begitu berhempas pulas mencari gol...kubu Jepun begitu kental mengekang asakan Paraguay...
Jepun yang sebelum ini banyak menghasilkan gol menerusi sepakan percuma,kerap kali mendatangkan ancaman menerusi set piece yang menarik dan sepakan Endo dilihat sangat menarik dan inilah kelebihan Jepun yang mana mereka mempunyai pakar sepakan percuma...
sepanjang 90 minit perlawanan kedua-dua pasukan tampak sukar menembusi gawang lawan yang mana terpaksa dilanjutkan sehingga ke masa tambahan selama 30 minit...
Jepun sepatutnya boleh berpesta apabila peluang yang sangat baik pada lewat babak kedua masa tambahan tidak dapat disempurnakan dan perlawanan terpaksa ditentukan dengan sepakan penalti dan merupakan penentuan penalti pertama di kejohanan ini...
kesudahannya Jepun terpaksa menerima kekalahan 'bermaruah' mereka apabila sepakan Komano terkena palang dan Paraguay berjaya memenangi perlawanan dengan keputusan 5-3....

P/S-keciwe :(
Continue reading →

Tuesday, June 29, 2010

Memang ari yang kalut....


Hmm...ari ni memang sangatle kelam kabut...udahle nak register subjek lambat..sekali stremyx lak wat hal....ni baru ok.....pegi cc tadi udah kelam kabut...sket2 member kol tanye nak masuk grup mane...nak susun jadual lagi..udahle intenet kat cc tu punyela laju ya amat...adoi..memang tol2 dugaan ari nih....kol TM tah ape operator die ngarut2,pasal kabel la hape la...padehal line yg xde...tanye member area2 umah pon stremyx die problem...huhu...agakan xsempat nak daftar subjek memang betoi bile subjek BI U dah penuh....huhuh...main daftar je tadi gune jadual zon c,padehal jadual aku zon b...bedal jela labu...hahaha....tapi pape pon skang nih is in under control...heheh..tengkiu pade member2 aku yang sudi menolong tadi...skang ni tengah standby je subjek BI U kot2 ade penambahan grup atau sape2 yang drop...
Continue reading →

Arghhh damn!!!


Adoi pesal la lembab sangat....dahle xupdate subjek baru..tengok2 kat jadual ade subjek tah mane datang...pastu nak register sujek wajib pon xboleh...sangatla serabut pagi2 nih...ingat nak register awal xla berebut2 nanti...nih ape pon xleh register.....sangat panas membara....arghhh....
Continue reading →

Brazil layak...

Brazil 3 - 0 Chile

Statistik:

shots on target : 6 - 2
shots off target : 11 - 7
possession (%) : 51 - 49
corner kicks : 8 - 6
offsides : 1 - 1
fouls : 15 - 17
yellow cards : 2 - 3
red cards : 0 - 0
Continue reading →

Monday, June 28, 2010

Belanda layak...

Belanda 2 - 1 Slovakia

Kemenangan yang sudah dijangka buat pasukan oranje nih....tapi game ni xbape menarik sehingga tetido aku..hehe...Roben wat pertama kalinye turun sebagai first eleven berjaya menyumbat gol pertama dengan rembatan leret minit ke 18...pastu game banyak men kat tengah je...Slovakia ade gak try2 tapi penyudahnye xde..dpan gol pon xleh nak score...sampaile minit ke 84,Sneijder merembat gol mudah hasil hantaran Kuyt lepas keeper Slovakia wat silap g kluar dari posisi...pastu dah agak Belanda menang 2-0,Slovakia lak dapat penalti minit 90...R.Vittek berjaya mendapatkan gol saguhati wat Slovakia dan lepas je gol pengadil terus tiup wisel....

Statistik:

shots on target : 10 - 3
shots off target : 4 - 8
possession (%) : 52 - 48
corner kicks : 5 - 2
offsides : 2 - 2
fouls : 15 - 19
yellow cards : 2 - 3
red cards : 0 - 0
Continue reading →

10 menarik Jerman


1. Penjaga gol, Hans-Jorg Butt dikenali kerana mampu melakukan sepakan penalti. Dia berjaya menyempurnakan salah satu daripadanya untuk Bayern Munich dalam satu perlawanan penting menentang Schalke 04 pada April 2004. Ketika meraikan jaringan itu dengan sangat gembira, dia tiba-tiba terus meluru ke posisinya namun tidak dapat menyelamatkan jaringan Mike Hanke hasil sepakan jauh dilakukan penjaga gol Shalke.

2. Hadir pada sesi sidang media selepas tewas pada final Euro 2008, ucapan awal Bastian Schweinsteiger terganggu seketika apabila semua pemain Sepanyol menari conga di hadapannya.

3. Michael Ballack yang menerima gaji lebih RM622,500 seminggu, pernah berkata rumah di London terlalu mahal apabila dia dipaksa untuk menyewa di kawasan bandar di Wimbledon Village.

4. Mesut Ozil yang dilahirkan di Gelsenkirchen tetapi berketurunan Turki, membaca ayat suci al-Quran sebelum bermulanya perlawanan.

5. Phillip Lahm, berkata bekas rakan sepasukannya di Bayern Munich, Owen Hargreaves sentiasa menjadi individu terakhir yang meninggalkan bilik persalinan kerana dia menghabiskan masa selama beberapa jam untuk mendandan rambut kerintingnya.

6. Lucas Podolski membayar denda sebanyak RM23,900 dan mengaku bersalah kerana bersikap "bodoh" selepas menampar Michael Ballack ketika mencatatkan kemenangan pada perlawanan pusingan kelayakan ke atas Wales April tahun lalu apabila pemain tengah Chelsea itu menjerit kepadanya kerana tersalah menghantar bola.

7. Dalam satu perlawanan persahabatan di Wembley tahun lalu, lensa kamera berjaya merakam aksi jurulatih Jerman, Joachim Loew yang menggosok ketiak sebelum mencium tangannya itu. Dia juga pernah dirakam menyentuh hidung sebelum mengunyah sesuatu ketika perlawanan peringkat kelayakan menentang Wales.

8. Pembantu Loew ialah Herr Flick - Hans Dieter Flick tetapi dikenali oleh rakyat Jerman dengan nama Hansi. Nama gelaran Loew ialah Jogi.

9. Kevin Kuranyi disingkirkan oleh Loew walaupun mempamerkan aksi menakjubkan apabila berjaya menjaringkan 20 gol semusim untuk Schalke 04. Jurulatih itu berkata, penyingkiran ke atas pemain itu tidak mempunyai sebarang kaitan dengan insiden pada 2008 di mana pemain itu mengambil tindakan mengemas barangnya dan kembali ke rumah setelah menyedari tidak diturunkan pada perlawanan penting peringkat kelayakan menentang Russia. Dia mengambil tindakan itu pada separuh masa pertama perlawanan.

10. Pele meramalkan Jerman akan menampilkan aksi buruk pada kejohanan kali ini. Jadi, berdasarkan ramalannya yang sering tidak tepat sebelum ini - termasuk meramalkan Colombia akan memenangi Piala Dunia 1994, Nick Barmby akan menjadi pemain bintang dan Perancis serta Argentina bakal melangkah ke final pada 2002 sebelum kedua-duanya tersingkir pada peringkat kumpulan - Jerman mungkin bakal memenangi Piala Dunia kali ini.

p/s-xsangka ozil ni muslim......bagusla die ni.......
Continue reading →

nyut...nyut..nyut...kepala..rasanya mahu pecah...haha


haha tadi kat fb adele member teman share video klip nih.....skali lagu dangdud indon yg xpenah aku dengo..nyut nyut nyut....hahaha..sape2 yang tengah pening kepale tu leh r layan lagu nih......bleh ilang kot pening tu..hahahaha..sile klik sini
Continue reading →

Pelakon komedi S Shamsudin cedera jatuh katil

Pelakon komedi terkenal filem Melayu S Shamsudin cedera di tulang pinggul setelah terjatuh dari katil sewaktu tidur di rumah anaknya di Singapura pagi semalam.

Beliau dihantar ke sebuah hospital di republik itu selepas kejadian itu berlaku pada kira-kira pukul 3 pagi Ahad, kata anaknya Noredah Shamsudin kepada Bernama hari ini.

Noredah berkata beliau perlu memaklumkan mengenai perkara itu kerana keluarganya menerima banyak panggilan telefon daripada orang ramai yang mendapat khabar angin bahawa bapanya telah meninggal dunia.

"Ayah saya mengalami retak di tulang pinggul, dan kini doktor sedang membuat pemeriksaan ke atasnya," katanya yang kesal dan sedih dengan khabar angin itu.

Shamsudin, 81 (kanan sekali), adalah seniman komedi seangkatan dengan seniman agung Allahyarham Tan Sri P Ramlee, Allahyarham A R Tompel dan Datuk Aziz Satar, dan terkenal dalam filem siri 'Bujang Lapok'.

Sabtu lepas, Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim menziarah Shamsudin yang uzur di rumah anak bongsunya di flat di Bukit Batok di republik itu.

Semasa kunjungan Rais, Shamsudin kelihatan kurus dan kurang bermaya, dan menurut isteri Shamsudin, Puteh Esmoon, suaminya demam sejak tiga hari lepas.

Dalam pertemuan dengan Rais, Shamsudin banyak mendiamkan diri dan hanya menjawab sepatah dua apabila ditanya Rais mengenai perkembangan dirinya.

Noredah berkata sikap ayahnya kini sudah berubah daripada seorang yang periang dan suka bercakap tanpa henti apabila berjumpa dengan seseorang kepada seorang yang amat pendiam.

Noredah berharap orang ramai mendoakan agar bapanya cepat sembuh kerana keluarganya bimbang Shamsudin mungkin akan sukar berjalan lagi selepas kejadian ini.

- Bernama

p/s-moge beliau cepat sembuh...lawak tengok scene die mase berlakon cite pendekar bujang lapok...sile klik sini dan juge sini
pastu kat seniman bujang lapok ade gak,klik sini

Continue reading →

hadoi...libang libu betoi...


hmm pela nak jadi ngan u aku ni...ari tu kate daftar subjek 28 hb...ni kate 29 lak...pastu dengan jadual pon xkluar lagi...camne nak arrange time subjek wajib....hmmm....pastu dengan info pasal bile nak daftar kolej kediaman pon x upload lagi...ni nak balek pon xtau bape hb nih...klas start 12hb ingat nak balek 10hb tapi ade member2 gtau daftar kolej lak 10 hb...hadoi2 penin2,kene balk sebelum tu la jawabnye....come on la,dah ade portal tapi xupdate watpe....

p/s-maleh tol nak balek perlis...nanti kat sane ntahler...udahle tenet lembab...
Continue reading →

Argentina layak.....

Argentina 3 - 1 Mexico

Argentina layak ke suku akhir walaupun perlawanan agak tegang akibat dari gol Teves yang menimbulkan kontroversi setelah beliau terang2 berada dalam kedudukan offsaid....

hmmm...adoi pela nak jadi ngan pengadil nih..tadi gol Lampard xdikire,ni Tevez terang2 offsaid tapi gol..adeh...bak kate Hafizal Hamat pengadil makin kritikal dah...huhu...Messi pon sampe skang xde gol2nye...tp kali ni tgk Messi agak down sket..xtaula,maybe sian kat Mexico kot sbab pengadil cam berat sebelah..hehe..pastu Rafael Marquez lak geng die kat Barca kan..tapi tadi last minit nak beh die ade try tp xmasuk le plak...Messi ni dah kene mandrem ngan bomoh afrika kot..haha...hmm,Tevez 2 bijik,Higuain sebijik pastu Hernandez dari Mexico yang nak ke M.U musim depan sebijik...jadile 3-1..tapi teman xbape exited sangat sbab sian kat Mexico...moral down..tapi terus gak attack....arios amigos for Mexico...

Statistik:

shots on target : 7 - 6
shots off target : 2 - 10
possession (%) : 51 - 49
corner kicks : 2 - 5
offsides : 1 - 2
fouls : 10 - 25
yellow cards : 0 - 1
red cards : 0 - 0
Continue reading →

England tersingkir,Jerman mara...

Germany 4 - 1 England

England akhirnya tersingkir selepas dibelasah Jerman 4-1...ini menutup terus peluang England pada kempen piala dunia kali ni....

keh3...mase mule2 first half td nampak la peluang England ni,pas dah kene 4 bijik langsung haup yop...hahaha....Jerman leading dulu 2 gol pastu England kejor le balek dapat satu..pastu patutnye dapat gol lagi,tapi linesman ni kene bayo kot...tu yg xgol tu..memang Lampard rembat kene palang,tapi bola dah lepas garisan
gol...hehe...tapi...tapi...pastu second half Jerman sumbat lagi 2 bijik,mangkor terus England...tapi ok gak England men...gol Jerman pon dapat mase deme wat counter attack..memang smart...pape pon mmg nasib menyebelahi Jerman....

Statistik:

shots on target : 8 - 7
shots off target : 8 - 6
possession (%) : 49 - 51
corner kicks : 4 - 6
offsides : 3 - 2
fouls : 7 - 6
yellow cards : 1 - 1
red cards : 0 - 0
Continue reading →

Sunday, June 27, 2010

Superhero anda sudah kembali.....wahahaha...

sila la tengok supehero yang bakal selamatkan bumi...tapi loding lambat sket...hehehe
anda pasti terharu....

Continue reading →

Ghana layak ke suku akhir...

USA 1 - 2 Ghana

Statistik:

shots on target : 8 - 6
shots off target : 8 - 8
possession (%) : 51 - 49
corner kicks : 5 - 4
offsides : 1 - 5
fouls : 11 - 18
yellow cards : 3 - 2
red cards : 0 - 0
Continue reading →

Uruguay layak ke suku akhir...

Uruguay 2 - 1 Korea Republic

Uruguay akhirnya berjaya melangkah ke suku akhir selepas menewaskan Korea Selatan dalam perlawanan yang cukup dramatik...Korea dilihat lebih menguasai permainanan tetapi apakan daya mereka kurang bernasib baik...kini wakil tunggal asia iaitu Jepun diharap dapat memberi kejutan pada perlawanan akan datang...

Statistik:

shots on target : 7 - 4
shots off target : 3 - 8
possession (%) : 46 - 54
corner kicks : 3 - 3
offsides : 1 - 0
fouls : 11 - 12
yellow cards : 0 - 3
red cards : 0 - 0
Continue reading →

Saturday, June 26, 2010

Keunikan teknologi

video

p/s-huhu..terer tol orang jepun nih...sampai air pon dorg leh wat tulisan,bentuk2......camne le deme wat program nih....aku nak wat lampu flip-flop pon terkial2 lagi....heheh....ni wat projek fyp mantap gak nih....
Continue reading →

Senarai pasukan yang berjaya ke pusingan kalah mati...

Group A

Group APWDLFAGDPts
1. Uruguay32104047
2. Mexico31113214
3. South Africa311135-24
4. France301214-31

*Uruguay dan Mexico layak

Group B
Group BPWDLFAGDPts
1. Argentina33007169
2. Korea Republic311156-14
3. Greece310225-33
4. Nigeria301235-21

*Argentina dan Korea Selatan layak

Group C
Group CPWDLFAGDPts
1. United States31204315
2. England31202115
3. Slovenia31113304
4. Algeria301202-21

*USA dan England layak

Group D
Group DPWDLFAGDPts
1. Germany32015146
2. Ghana31112204
3. Australia311136-34
4. Serbia310223-13

*Jerman dan Ghana layak

Group E
Group EPWDLFAGDPts
1. Holland33005149
2. Japan32014226
3. Denmark310236-33
4. Cameroon300325-30

*Belanda dan Jepun layak

Group F
Group FPWDLFAGDPts
1. Paraguay31203125
2. Slovakia311145-14
3. New Zealand30302203
4. Italy302145-12

Paraguay dan Slovakia layak

Group G
Group GPWDLFAGDPts
1. Brazil32105237
2. Portugal31207075
3. Ivory Coast31114314
4. Korea DPR3003112-110

Brazil dan Portugal layak

Group H
Group HPWDLFAGDPts
1. Spain32014226
2. Chile32013216
3. Switzerland31111104
4. Honduras301203-31

Spain dan Chile layak


Continue reading →

Spain,Chile layak...

Chile 1 - 2 Spain

Statistik:

shots on target : 3 - 4
shots off target : 3 - 5
possession (%) : 44 - 56
corner kicks : 3 - 4
offsides : 3 - 1
fouls : 22 - 12
yellow cards : 3 - 0
red cards : 1 - 0

Switzerland 0 - 0 Honduras

Statistik:

shots on target : 5 - 1
shots off target : 8 - 3
possession (%) : 57 - 43
corner kicks : 5 - 3
offsides : 3 - 9
fouls : 12 - 18
yellow cards : 1 - 4
red cards : 0 - 0
Continue reading →

Mari belajo Bahase Perak


hehe saje xtau nak ngepost ape...
nak kongsi2 bahase2@kate2 yang selalu digunakan oleh orang perak...
ade gak yang dah jarang dengo ataupun dah pupus dah kot...
ni aku listkan....kalo ade lagi tambah le ye...

HAKAP = Tamak

NGELER'WO = Ngelewor, Nge Ley Wo –
Terumbang ambing kekiri ke kanan [Macam ular kena palu]

BULOR =, Bulo, Bu Lo –
Lapar tak makan ATAU Ingin, Hendak [biasanya dengan pangkal negatif -
Tak]

BOLEN = Bertelanjang Bulat

MERABAN TEBEN = [Reyben Teyben] –
Tak Tentu Arah, Perbuatan yang Pening

NYELAP SADOR = seseorang yg seperti dirasuk @ di luar kawalan di
tahap sederhana... .

NGELE'NYOR = Mengedik atau pun ngada²/ gatal

BIOT = Degil

PEROK = jakun / tak pernah tengok benda..

MUNCOH = dah kaya banyak duit atau berharta

TOBEN = tua Bangka

MERAMBU = joli sana sini

KEMIN = kemas

NYEGHOGIN = tersenyum sorang diri

REBEN TEYBEN = seluin jer – selekeh

TAK AJAP = TAK layan/ tak jadi hal

MENTEKEDAGHOH = menterchiker – makan

MEROLOH = Tidor.

GHODI/KODI = repair/belek

MENTONG = makan sampai due kali atau tambah 2 kali

PAKA@ PAKEI = pakai atau guna

YA'NGAT = minuman panas (tea, kopi, melo, neskepe dll)

CIK CIBOR = pepatung

KALA LIPIT = kala jengkin (scorpions)

CENCOGHOT = tikuih ketughi

JELEBOR = labi²

LABUN = cakap

SEMUT GATEY = semut api

MENGKIOK = besar sikit dari anai2 selalunya menjadi kalkatu..

BEDAGHOH = berdarah

CENANGOR = serangga yg berbau busuk selalu dijumpai berhampiran dgn
lampu

LECAH = Lumpur

NGETIT = ngokak / gigit ketip

CONONGGENG = b***** ayam-
sample ayat:"cube bak sini cenonggeng goren tu"

ENCONOT =..... .. atau tongken ayam

LIBANG LIBU = perasaan resah gelisah....

MEGHEDANG-GHEDANG = (meredang-redang) maksud dia membuta-tuli

SENTEN = menarik kaki seluar ke atas.....ataupun singkat dlm bahasa
pekan nya

SIUT = cucuh / menyalakan

NYARIGH = mujor

BENGKIN = garang

GETAK =jatuh / luruh

GEGHOTOK/GEROTOK = jambatan

MENTELUN = seluar panjang (pantaloon)

KAYU ROL = kayu pembaris

SEPEROH = alas / lapik meja

JEGHOLONG = tempat buang sampah kat tepi hutan

PIOR = tulin asli

ACEKEME = macamana kalau

PENGGE = lontar, baling

HAMBAT = kejar

GHULU GHELO = hulu hilir

NGELAT = menipu

SELE'WIN = kira buat asal siap, comot

HINCIT = Ketepi, ngeysot

GETIK = nyampoh (menyampah)

GANJEI = terkena / naya / terkejut

REBER = sesak, beriya, gedik, poyo..

SA-NGEIYR atau SANGEI = tudung saji

SI-YAR* (sengorkan bunyi..yar.. tu..) = mangguk tingkat

MENYENGKET - mengintai, mengendap

GILA SEPEREGHE = separuh gile

BEBEY = degil tahap batu gajah

NIN = jernih...
'nin bebenor ayor sungei tu...terhinggin benor nak terojun..'

GENYII = geli geleman

MENYELEBIUR= terjuih bibir

NYADIN = buat derk aje

MELENGKO = membelit
'ater komer lekas nengok ulor beso melengko ataih pago rumoh pak
bako.'

MENEBEN MUKE = melangok kat kedai kopi

TAK SIOR = tak ingin

BERDANO = kotor sangat

NYENDIN = tumpang sekaki

SEMBAI = pasir halus yang basah...(pasir sungai)
cher miker pegi kaup sembai kat sungei tu, elok bebeno mbuat bancuh
simen

LIMBAH = air kotor/Lumpur

MENGEROGHNYOT = berdenyut-denyut

MEMBANGAO BAU = busuk baunya

BERDA'AH = bohong/menipu/ kelentong

TERPEROGHONGO = berlubang besar

PETIA = memang sudah direnung/ memang yakin

NYIOR KUTEY = kelapa yang dah kering kat atas pokok kelapa

BERONGGOK = berkumpul

TAWO LEYSYUR = masakan terlalu tawar

JENUH = lama sangat..

BONYEH = berlendir/berlendio r

MELANTUNG KOHONG = busuk sesangat

BENGKEN - Garang, cengih

TENEHOK - Terkilan

TAKHSYIOR - Risau sebab ragu2

JELEPEK - Keadaan badan yg lemah longlai, tak terdaya buat apa2

GOBOK - Almari

PEJOH - Hal keadaan tidur yg terlalu lena sampai tak sedar apa (tido
mampus)

NYOGHOGAT - Perasaan menyampah terhadap sesuatu + sikit tak suka

GETIK - Tak suka / Benci

LANGGAT - Susun; biasa guna pada pinggan eg: "Ce langgat pinggan tu
Man..."

CE - Cuba / Try

MENGHENTE-Merempat

GOSTAN-Undur belakang.

NOHEN-No hint Buat tak ambil peduli

HEMPAH PIOR-Bertungkus lumus,bersungguh2.

NYEGHOLANG-Terang bernderang,bercahay a2.

BERGHANSO-Mintak diri,nak balik.



*Kalo Bahasa Melayu ade kategori Manglish, bahasa Perak pun ada Peraklish gak...hehe

GOMEN (Government) = Kerajaan

PUIH OPES (Post Office) = Pejabat Pos

PORES (Forest) = Peker

MENTOKA/MOTOKAR (Motorcar) = Kereta

SELAIT (Torch Light) =Lampu Picit

MAKET (Market) = Pasar
Continue reading →

Brazil,Portugal layak...

Group G

Portugal 0 - 0 Brazil

Statistik:

shots on target : 2 - 5
shots off target : 8 - 7
possession (%) : 39 - 61
corner kicks : 4 - 7
offsides : 2 - 1
fouls : 10 - 16
yellow cards : 4 - 3
red cards : 0 - 0

Korea DPR 0 - 3 Ivory Coast

Statistik:

shots on target : 5 - 12
shots off target : 4 - 14
possession (%) : 40 - 60
corner kicks : 0 - 7
offsides : 2 - 4
fouls : 10 - 16
yellow cards : 0 - 0
red cards : 0 - 0
Continue reading →

Friday, June 25, 2010

Belanda,Jepun layak...

Denmark 1 - 3 Japan

Statistik:

shots on target : 10 - 8
shots off target : 8 - 8
possession (%) : 56 - 44
corner kicks : 7 - 2
offsides : 0 - 5
fouls : 23 - 10
yellow cards : 3 - 2
red cards : 0 - 0

Cameroon 1 - 2 Holland

Statistik:

shots on target : 5 - 8
shots off target : 4 - 6
possession (%) : 51 - 49
corner kicks : 6 - 1
offsides : 3 - 5
fouls : 18 - 16
yellow cards : 2 - 3
red cards : 0 - 0
Continue reading →

Kematian Naim Mustaqim: 5 pelajar RMC direman

Lima pelajar tingkatan lima Maktab Tentera Diraja (RMC) yang ditahan berhubung kes kematian seorang pelajar tingkatan empat maktab itu awal pagi semalam, dikenakan tahanan reman selama tujuh hari.

Menurut Timbalan Ketua Polis Daerah Cheras, Supt Abdul Rahim Hamzah Othman, polis hari ini mendapat perintah tahanan reman ke atas lima orang pelajar senior maktab tersebut, yang kini ditahan di Balai Polis Sungai Besi bagi siasatan.

Kelima-lima pelajar itu ditahan petang semalam bagi membantu siasatan kes kematian Mohammad Naim Mustaqim Mohamad Sobri yang dipercayai akibat dibuli dan didera.

Abdul Rahim Hamzah sebelum ini berkata lima pelajar senior itu diserahkan oleh pihak tentera kepada pihak polis jam 6.30 petang semalam.

Mohammad Naim Mustaqim dilaporkan meninggal dunia antara jam 11.30 malam tadi dan 1.20 pagi semalam.

Laporan mengenai kejadian itu dibuat oleh pihak tentera di Balai Polis Sungai Besi pada jam 2 pagi semalam.

Dalam laporan itu, allahyaham pengsan dan kemudian dibawa ke hospital di dalam kem dan diberi pertolongan cemas CPR.

Kemudian apabila mangsa disahkan meninggal dunia, pihak tentra membuat laporan polis.

Jenazah pelajar malang itu kemudiannya dibawa ke Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM) oleh anggota polis.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Abdul Samah Mat berkata kelima-lima pelajar yang berumur 17 tahun itu ditahan oleh sepasukan anggota Provost Marshal dari Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan di hantar ke Ibu Pejabat Polis Daerah Cheras kira-kira pukul 6.30 petang semalam.

"Kami akan siasat sama ada mereka terlibat ataupun tidak dalam kes itu dan tempoh penahanan reman terhadap pelajar terbabit belum ditentukan," katanya kepada pemberita selepas perhimpunan bulanan di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur hari ini, lapor Bernama.

Abdul Samah berkata polis tidak menolak kemungkinan punca kematian Mohammad Naim Mustaqim adalah disebabkan buli.

"Lihat daripada segi luaran anggota badan mangsa tidak terdapat sebarang luka...bagaimanapun kita akan tunggu keputusan bedah siasat daripada Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) untuk tindakan susulan," katanya.

Abdul Samah berkata dalam tahun ini kejadian sedemikian pertama kali berlaku namun terdapat laporan pergaduhan yang melibatkan institut pengajian tinggi di Kuala Lumpur sebelum ini.

Bagaimanapun tiada laporan diterima oleh polis daripada keluarga mangsa yang berasal dari Baling.

Kes itu disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana menyebabkan kematian, katanya.

*sumber malaysiakini

p/s-pe la nak jdi dak2 skolah zaman skang.....dulu2 ade gak ragging2 ni tapi xla sampai mati....
Continue reading →

Paraguay,Slovakia layak...

Group F

Slovakia 3 - 2 Italy
(25'R. Vittek) (81'A.D. Natale)
(73'R. Vittek) (90'F. Quagliarella)
(89'K. Kopunek)

Statistik:

shots on target : 4 - 6
shots off target : 6 - 8
possession (%) : 51 - 49
corner kicks : 6 - 3
offsides : 1 - 4
fouls : 20 - 17
yellow cards : 4 - 4
red cards : 0 - 0

Paraguay 0 - 0 New Zealand

Statistik:

shots on target : 5 - 0
shots off target : 11 - 4
possession (%) : 58 - 42
corner kicks : 2 - 0
offsides : 0 - 2
fouls : 13 - 19
yellow cards : 2 - 1
red cards : 0 - 0
Continue reading →

Thursday, June 24, 2010

Juara bertahan tersungkur!!!!!

Juara bertahan Itali tersungkur selepas tewas 2 - 3 pada Slovakia yang melayakkan Slovakia dan Paraguay layak ke pusingan 16...lebih malang Itali mengalami nasib serupa seperti Perancis dengan menduduki tangga tercorot kumpulan...
Continue reading →

Urusan yang tak membawa apa2 erti...

tadi teman bawakle adik ngan ibu ke hospital sebab nak cek darah...time tu kul 3 lebih camtu...lagipun dah de temujanji ngan doktor...mule2 kene g kaunter amek no wat pndftaran,dekat sejam lebih gak nunggu no yg xkluo2...idakle ramai sangat orang adele dalam 10 org kot...probnye ialah no yg xkluo2 tapi yg jage kat kounter tu pnye la best nyembang2,gelak tawe bagai..nasible tv pasang bola,leh gak layan2..skali dah lame nunggu die kate kne g kaunter kdue pulak,kene jumpe doktor...tunggu le lagi dekat sejam...skali dah masuk doktor kate cek darah kene waktu pejabat,time tu dah kul 5 lebih dah...hmm...patut org yg kat kaunter first tadi gitaula dah xblh wat cek darah dah....xpyhle menunggu lame2...2 jam dibazirkan begitu saje..tula bile berurusan ngan hosp kerajaan...sumenye lembab.....
Continue reading →

Jerman,Ghana layak....

Group D

Ghana 0 - 1 Germany
(60' M. Özil)

Statistik:

shots on target : 3 - 6
shots off target : 9 - 6
possession (%) : 46 - 54
corner kicks : 4 - 7
offsides : 3 - 4
fouls : 11 - 5
yellow cards : 1 - 1
red cards : 0 - 0

Australia 2 - 1 Serbia
(69'T. Cahill)(84'M. Pantelic)
(73'B. Holman)

Statistik:

shots on target : 7 - 6
shots off target : 5 - 10
possession (%) : 46 - 54
corner kicks : 5 - 6
offsides : 1 - 7
fouls : 24 - 10
yellow cards : 3 - 2
red cards : 0 - 0
Continue reading →

Ade la budak2 ni tag name aku....layan....

1. Apakah nama blog anda dan kenapa anda memilih nama itu?

coretan teman buat peneman....
-bermaksud pebende yang aku taip ke ape kat sini nanti akan dibace balek bile time boring ke xwat pe ke...hehe

2. Apakah link blog anda sekarang dan bagaimana boleh timbul idea untuk menamakannya seperti itu?

www.capikmen.blogspot.com
-sebab dah lame pakai nick capikmen ni sejak men chatting zaman mblog dulu...

3. Apakah method penulisan dalam blog anda?

-hmm xde method kot...sumenye pe yg rase nak taip ke copy paste ke edit2 ke..

4. Pernah terasa nak hapuskan blog anda? Sebabnya?

-hmm setakat ni lom lagi...baru kot wat blog2 nih

5. Pernah tak ahli keluarga anda membaca blog anda dan apa kata mereka?

-entahla...xtaula teman...hehe

6. Apakah perasaan anda apabila orang lain mengatakan bahawa anda punya blog ini buruk sedangkan masih ada yang mengatakan blog anda cantik?

-biole deme nak ngate pape pon..tu hak deme...hehe

7.Bilakah anda mempunyai blog?

-taun ni gak,bulan 2,2010

8. Siapakah orang pertama yang mengetahui anda mempunyai blog?

-sape lagi kalo bukan 'her',hehe

9. Apa perasaan anda apabila orang mengatakan tentang blog anda di sekolah/universiti/tempat kerja?

-rase maneh,masam,masin,pait,kelat,lemak,payor,tawor,mangkor,pe lagi ye...hehe

10. 10 orang untuk di-tag :

1-siti nur ain
2-pijat
3-lisa
4-fira
5-
6-
7-
8-
9-
10-

*yang kosong tu sape2la pon xpe...hahaha
Continue reading →

USA,England layak...

Group A

USA 1 - 0 Algeria
(90' L. Donovan)

Statistik:

shots on target : 7 - 3
shots off target : 11 - 14
possession (%) : 52 - 48
corner kicks : 4 - 6
offsides : 2 - 4
fouls : 12 - 19
yellow cards : 2 - 3
red cards : 0 - 1

Slovenia 0 - 1 England
(23' J. Defoe)

Statistik:

shots on target : 7 - 6
shots off target : 3 - 5
possession (%) : 46 - 54
corner kicks : 2 - 11
offsides : 1 - 1
fouls : 19 - 20
yellow cards : 3 - 1
red cards : 0 - 0
Continue reading →

Mubie A team mantapppp....


wohohohoho...tadi aku g menonton wayang setelah lame gak x g nengok...mule2 ingat nak nengok karate kid,skali tiket da abeh la plak...nengokle cite A Team....memangle best cite ni...walaupon plan2 die ni xbape nak masuk akal tapi menjadik gak....memang layan le...xdele jemu nengok kan...lawak ade,action ade,kene pikir ade,tapi yang bestnye langsung xde part sedih2...tu yg best tu..muahahaah...cite die ni cam ala2 Italian Job la gak tapi yang ni banyak action2 die...memang berbaloi2 la tengok kan..dahle ari rabu tiket murah..hehe...siap ade budak kecik nengok pon dok gelak2...gaye sore cam umo 2,3 taun kot...huhuhu...hmm bolehla bagi 4.5 bintang.....
Continue reading →

Wednesday, June 23, 2010

Mexico,Uruguay layak...

Group A

Mexico 0 - 1 Uruguay
(43' L. Suarez)

Perancis 1 - 2 Afrika Selatan
(70'F. Malouda) (20'B. Khumalo)(37'K. Mphela)
Continue reading →

Pasukan yang layak ke pusingan 16 pasukan

Group A

Group APWDLFAGDPts
1. Uruguay32104047
2. Mexico31113214
3. South Africa311135-24
4. France301214-31

*Uruguay dan Mexico layak

Group B
Group BPWDLFAGDPts
1. Argentina33007169
2. Korea Republic311156-14
3. Greece310225-33
4. Nigeria301235-21

*Argentina dan Korea Selatan layak

Group C
Group CPWDLFAGDPts
1. United States31204315
2. England31202115
3. Slovenia31113304
4. Algeria301202-21

*USA dan England layak

Group D
Group DPWDLFAGDPts
1. Germany32015146
2. Ghana31112204
3. Australia311136-34
4. Serbia310223-13

*Jerman dan Ghana layak

Group E
Group EPWDLFAGDPts
1. Holland33005149
2. Japan32014226
3. Denmark310236-33
4. Cameroon300325-30

*Belanda dan Jepun layak

Group F
Group FPWDLFAGDPts
1. Paraguay31203125
2. Slovakia311145-14
3. New Zealand30302203
4. Italy302145-12

Paraguay dan Slovakia layak

Group G
Group GPWDLFAGDPts
1. Brazil32105237
2. Portugal31207075
3. Ivory Coast31114314
4. Korea DPR3003112-110

Brazil dan Portugal layak

Group H
Group HPWDLFAGDPts
1. Spain32014226
2. Chile32013216
3. Switzerland31111104
4. Honduras301203-31

Spain dan Chile layak


Continue reading →

capikmen. Powered by Blogger.

diri ini...

My photo
Ipoh,Malaysia 14/1/1986 (pure perak) ~kejor yob kejor~
Related Posts with Thumbnails
 
Copyright 2010 coretan teman. All rights reserved.

rss digg delicious facebook