~CoreTaN tEmaN~

Saturday, July 31, 2010

Hujung minggu.....membuat assignment


Hujung minggu ni rasenye xkemane2 kot disebabkan oleh assignment2 yang perlu dibuat...FYP pon dah kene cari bahan dah..SV pon dah bagi task yang mane perlu disubmit minggu depan...die kabo kalo lagi cepat buat lagi senang...sebab dekat ujung2 sem nanti nak kene present proposal lak...jadi kenela struggle sket sem ni supaye sem depan bolehla relaks sket ye x....lagipon sem depan kene lak amek 2 subjek yang tetinggal iaitu Titas n Circuit Theory 2 yang xlepas tranfer ari tuh..huhu...nasible sem dpan xbanyak sgt jam kreditnye...kalo idak libang libu gak....assignment oh assignment.....
Continue reading →

Posisi tidur menurut Islam dan Sains


18 Syaaban 1431 H
Oleh: AKHISALMAN

Diriwayatkan daripada Barra2 bin ‘Azib r.a: Sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda:
إذا أتيت مضجعك فتوضأ وضوءك للصلاة ثم اضطجع على شقك الأيمن...

Maksudnya: “Apabila kamu hendak tidur di tempat pembaringan kamu hendaklah kamu berwuduk seperti wuduk untuk solat. Kemudian hendaklah kamu baring di lambung kanan kamu. (Hr Bukhari dan Muslim)

Hadis ini mengajar kepada umat Islam supaya baring pada lambung kanan. Adapun tidur dengan cara yang lain adalah seperti berikut:-

Tidur dengan meniarap

Dr Zafir al-Attar berkata:

“Seseorang yang tidur meniarap diatas perutnya selepas tempoh yang tertentu akan merasai kesusahan untuk bernafas kerana beratnya gumpalan belakang badan yang besar yang menghalang dada daripada meregang dan mengecut ketika menghembus dan menyedut nafas. Kedudukan seperti ini juga menyebabkan kesukaran pernafasan yang boleh mengganggu jantung dan otak. “

Pengkaji dari Australia telah menyatakan bahawa berlaku peningkatan kematian kanak-kanak kepada tiga kali ganda apabila mereka tidur meniarap dibandingkan jika mereka tidur di lambung kanan atau kiri.

Majalah ‘Times’ telah menyatakan bahawa kajian di Britain telah menunjukkan peningkatan kadar kematian mengejut kanak-kanak yang tidur meniarap.

Tidur meniarap adalah dilarang oleh Islam. Abu Hurairah r.a telah meriwayatkan hadis dari Rasulullah s.a.w . Baginda melihat seorang lelaki meniarap. Lalu baginda bersabda:

إن هذه ضجعة يبغضها الله ورسوله
Maksudnya: “Sesungguhnya ini adalah cara baring yang dimurkai oleh Allah dan Rasulnya.” (Hr Tirimizi dan Ahmad-hasan lighairihi)

Abu Umamah r.a berkata: Nabi s.a.w lalu dekat seorang lelaki yang tidur meniarap di Masjid. Lalu baginda memukulnya dengan kakinya dan berkata:

قم واقعد فإنها نومة جهنمية
Maksudnya: “Bangunlah kamu dari tidur dan duduklah sesungguhnya ini adalah cara tidur ahli neraka jahannam.” (Hr Ibnu Majah)

Tidur menelentang

Dr Zafir al-Attar berkata:

Tidur menelentang akan menyebabkan pernafasan dengan mulut kerana mulut akan terbuka ketika menelentang disebabkan mereganngya rahang bawah.

Sepatut dan seeloknya hidung yang bernafas kerana ia terdapat bulu2 dan hingus yang menyaring udara yang masuk dan banyaknya saluran darah yang disediakan untuk memanaskan udara.

Bernafas dengan mulut lebih menyebabkan seseorang itu terkena selsema di musim sejuk dan juga menyebabkan keringnya gusi yang akhirnya meneyebabkan radang.

Tidur mengiring ke kiri

Tidur mengiring ke kiri pun tidak elok kerana jantung ketika itu dihimpit oleh paru kanan yang mana ia lebih besar dari paru kiri. Ini akan memberi kesan pada tugas jantung dan mengurangkan kecergasan jantung lebih2 lagi kepada orang yang sudah tua.Seperti mana perut yang penuh ketika itu akan menekan jantung.

Perbandingan diantara tidur mengiring ke kanan dan tidur mengiring ke ke kiri

Kajian yang telah menunjukkan bahawa makanan yang lalu daripada perut kepada usus berlangsung diantara 2.5 hingga 4.5 jam apabila orang yang tidur mengiring ke kanan. Manakala orang yang tidur mengiring ke kiri memerlukan masa di antara 5 hingga 8 jam bagi proses yang sama.

Tidur yang terbaik

Tidur yang terbaik adalah dengan kedudukan mengiring ke kanan kerana paru kiri lebih kecil daripada paru kanan. Ini menyebabkan jantung menanggung benda yang lebih ringan. Hati juga akan dalam kedudukan tetap stabil dan tidak tergantung. Perut akan bertenggek diatasnya dengan baik. Ini memudahkan untuk mengosongkan makanan dari perut selepas proses penghadaman.

p/s-jom tido mengiring ke kanan....
Continue reading →

Tuesday, July 27, 2010

Alhamdulillah...dapat gak tajuk FYP......


Akhirnya dapat gak tajuk FYP setelah menunggu dengan penuh debor...haha...tapi dapat tajuk pilihan yang ke-4...okla tu....related gak ngan kojer time practical dulu...pasal Grounding Rod..jenuh dah tanam rod mase practikal dulu,mintak2le senang...tajuk pon dah dapat bermakne bermulalah cerita pasal FYP...harap sumenye berjalan lancar.....amin....
Continue reading →

Monday, July 26, 2010

Malaysia 1 - 0 Korea Selatan


KUALA LUMPUR 25 Julai — Skuad Bawah 23 (B-23) Malaysia mempamer permainan cemerlang untuk menewaskan skuad B-23 Korea Selatan, 1-0 dalam perlawanan persahabatan yang berlangsung di Stadium Nasional, Bukit Jalil, hari ini.

Biarpun pasukan hari ini merupakan gandingan antara skuad bawah 21 dan bawah 23 kebangsaan, namun pasukan di bawah bimbingan K.Rajagobal itu menunjukkan semangat juang yang tinggi walaupun menyedari pasukan lawan datang dari negara yang sudah tujuh kali beraksi dalam Piala Dunia sejak tahun 1986.

Pada minit ke-empat perlawanan, hantaran satu-dua di antara Mohd Zaquan Adha Abdul Razak dan Norshahrul Idlan Talaha di dalam kotak penalti menyaksikan peluang terbaik untuk pasukan negara membuka jaringan, bagaimanapun ia gagal dimanfaatkan apabila rembatan kaki kiri Mohd Zaquan tersasar di kiri tiang gol Korea Selatan.

Keadaan padang yang basah akibat hujan sebelum perlawanan menyebabkan pergerakan kedua-dua pasukan yang menurunkan skuad yang akan ke Sukan Asia di Guangzhou, China pada November ini, terbatas.

Skuad Korea Selatan di bawah bimbingan Hong Myung Bo, yang dikenali dengan corak permainan yang pantas dengan larian pemain yang laju, kemudiannya mula menukar rentak dengan melakukan rembatan jarak jauh untuk membolosi gawang Malaysia yang dikawal Mohd Sharbinee Allawee. Dalam tempoh 30 minit awal perlawanan, gandingan Mohd Zaquan dan Noshahrul Idlan beberapa kali melepasi benteng pertahanan Korea Selatan yang dikendalikan oleh Kim Oh Kyu dan Jang Suk Won, namun gawang di bawah jagaan Lee Bum Soo masih tetap kukuh untuk dibolosi.

Korea Selatan memperolehi peluang terbaik membolosi pintu gol Malaysia apabila sepakan percuma yang diambil Jung Woo Young pada minit ke-40, dua meter di luar kotak penalti terkena palang, tetapi bola yang melantun itu gagal dirembat kemas oleh Kim Dong Hee ke dalam gawang Malaysia.

Terikat tanpa sebarang jaringan pada separuh masa pertama kedua-dua pasukan melajukan permainan, dan akhirnya skuad K.Rajagobal membuka tirai jaringan pada minit ke-50 hasil rembatan deras Safiq Rahim.

Safiq yang sebelum itu mengambil sepakan percuma dua meter di sebelah kanan di luar kotak penalti lawan, merembat terus ke gawang Korea Selatan namun ia ditampan oleh Lee Bum Soo, dan pemain Malaysia itu tanpa teragak-agak merembat bola itu terus ke gawang lawan.

Tersentak dengan gol itu Korea Selatan melakukan serangan bertali arus ke kawasan Malaysia, namun barisan benteng pertahanan negara yang diketuai Mohd Sabre Mat Abu berjaya menyerap asakan lawan.

Kedua-dua pasukan melakukan beberapa pertukaran, dan Rajagobal pada minit ke-60 mengeluarkan Norshahrul Idlan dan digantikan dengan Baddrol Bakhtiar, manakala di minit ke-65 Ahmad Fakri Saarani digantikan pula dengan Mohd Khyril Muhymeen.

Kira-kira 30,000 penonton menyaksikan perlawanan persahabatan itu yang diadili oleh pengadil Malaysia yang bertugas di Piala Dunia di Afrika Selatan, Subkhiddin Mohd Salleh, yang diadakan sempena 50 tahun hubungan diplomatik kedua-dua negara.

Skuad kebangsaan Malaysia kini menduduki ranking ke-142 dunia dan ke-26 Asia berbanding skuad kebangsaan lawan yang berada di ranking ke-44 dunia dan ke-3 Asia.

Kali terakhir Malaysia bertemu Korea Selatan ialah pada Pestabola Merdeka 1995, ketika skuad senior negara menumpaskan pasukan Korea Selatan 2-1.

— BERNAMA

p/s-Tahniah Malaysia...ade harapan masuk World Cup ni...hehe
Continue reading →

Saturday, July 24, 2010

Dari Kangar turun ke Penang...

Hmm,hari ni hari sabtu...Hehe,ari cuti kan...Aku telah berjaya menghidupkan ari ni dgn pergi ke Penang..nak jumpe sape lagi kan...hehehe...mcm bese je,nek bas turun butterwoth..tunggu org tu datang..bese die pon nek bas je,tapi kali ni bawak moto lak...ok gak senang sket nak gerak..macam bese g jalan2 kat sunway carnival,makan kfc jom jimat set b..pastu nengok wayang..cite inseption...ntah ape2 citenye,xpaham...dahle lame 2 jam lebih...ngantuk gile tengok....lepas tu terus gerak g jeti..cari bas nak balek Kangar,dapatle tiket kul 7...sementare tunggu bas tu lepak2 jap minum2 ngan die....dalam kul 6.30 tu baru die balek...tunggu bas kul 7,trus gerak g Kangar...agak dalam kul 9 sampai la ni..tengah2 dalam bas sekali die msg 'alamak,kunci lupe nak bagi'...bagus,kunci kolej tadi buh dalam beg die,konon2 saje nak men2 amek kunci..sekali lupe nak amek...betuah punye budak..kene tunggu le alamatnye lagi 2 minggu baru dapat,die nak g Arau,jumpe lect die kot..betuah2..tapi tadi sebelum balek die ade bagi 'sumthing'..tah pe la..balek japgila bukak..hehe..ni jela catatan untuk hari ni...
Continue reading →

Tuesday, July 20, 2010

Fyp ohh Fyp

Hmm,skang ni musim dak2 taun 4 tengah sibuk pasal nak cari tajuk untuk Fyp termasukle aku ni ha...tajuk sudah dipilih,send kat PPK pon dah....tunggu je ni antare dapat ke x....tah projek apela dapat....pilih 10 nanti dapatle satu projek...dahle dipilih ikut pointer...pointer pon ala2 cukup makan je...mintak2le dapat projek yang related mase LI ari tuh....projek yg berkaitan pasal surge dan lightning...ni antare tajuk projek2 yang telah disubmit.....

1 Lightning Performance Improvement of 132 kV
Transmission Line by Use of Line Surge Arresters

2 Study of Lightning Backflashover Performance for 132 kV Transmission Line by using ATP-EMTP

3 Design of Surge Generator to Study MOV's Characteristic for Failure Mode Identification

4 Development of Grounding Rod For Multi-layered Soil

5 The effect of lightning impulse to the low voltage protection devices.

6 lightning detection and location

7 Study a performance of PV inverter for a stand alone and grid connection system

8 Lightning Detector

9 Joystick controller of a motor

10 Study of Clamping Stress Effect to No load Noise of Single Phase transformer
Continue reading →

Monday, July 19, 2010

Adolf Hitler : Sudut Kisah Yang Jarang Kita Dengar

Tadi belek2 facebook ade terjumpa info menarik pasal Adolf Hitler nih.....

Apa yang bakal anda baca ini ialah sebuah email yang saya terima dari seorang kawan dari Arab Saudi...saya terjemahkan ke dalam Bahasa Melayu dan saya kongsi bersama anda semua..

Penghormatanku kepada lelaki agung, Adolf Hitler, semoga ada sepertinya di zaman ini...



Aku berbual dengan seorang ahli keluarga yang sedang menamatkan tesis PhD beliau dan aku amat terperanjat apabila beliau nyatakan tesis beliau berkaitan Adolf Hitler, pemimpin Nazi. Maka aku katakan "Takkan dah habis semua tokoh Islam di dunia ini sampai kamu memilih si bodoh ini dijadikan tajuk?"

Beliau ketawa lalu bertanya apa yang aku ketahui tentang Hitler.

Aku lalu menjawab bahawa Hitler seorang pembunuh yang membunuh secara berleluasa dan meletakkan German mengatasi segala-galanya...lalu dia bertanya dari mana sumber aku. Aku menjawab sumberku dari TV pastinya.

Lalu dia berkata : " Baiklah, pihak British telah melakukan lebih dahsyat dari itu...pihak Jepun semasa zaman Emperor mereka juga sama...tapi kenapa dunia hanya menghukum Hitler dan meletakkan kesalahan malahan memburukkan nama Nazi seolah-olah Nazi masih wujud hari ini sedangkan mereka melupakan kesalahan pihak British kepada Scotland, pihak Jepun kepada dunia dan pihak Afrika Selatan kepada kaum kulit hitam mereka?"

Aku lantas meminta jawapan dari beliau. Beliau menyambung : "Ada dua sebab -

1. Prinsip Hitler berkaitan Yahudi, Zionisme dan penubuhan negara Israel. Hitler telah melancarkan Holocaust untuk menghapuskan Yahudi kerana beranggapan Yahudi akan menjahanamkan dunia pada suatu hari nanti.

2. Prinsip Hitler berkaitan Islam. Hitler telah belajar sejarah kerajaan terdahulu dan umat yang lampau, dan beliau telah menyatakan bahawa ada tiga tamadun yang terkuat, iaitu Parsi, Rome dan Arab. Ketiga-tiga tamadun ini telah menguasai dunia satu ketika dulu dan Parsi serta Rome telah mengembangkan tamadun mereka hingga hari ini, manakala Arab pula lebih kepada persengketaan sesama mereka sahaja. Beliau melihat ini sebagai satu masalah kerana Arab akan merosakkan Tamadun Islam yang beliau telah lihat begitu hebat satu ketika dulu.

Atas rasa kagum beliau pada Tamadun Islam, beliau telah mencetak risalah berkaitan Islam dan diedarkan kepada tentera Nazi semasa perang, walaupun kepada tentera yang bukan Islam.



Beliau juga telah meberi peluang kepada tentera German yang beragama Islam untuk menunaikan solat ketika masuk waktu di mana jua...bahkan tentera German pernah bersolat di dataran Berlin dan Hitler ketika itu mennggu sehingga mereka tamat solat jemaah untuk menyampaikan ucapan beliau...





Hitler juga sering bertemu dengan para Ulamak dan meminta pendapat mereka serta belajar dari mereka tentang agama dan kisah para sahabat dalam mentadbir...

Hitler bersama Syeikh Amin Al-Husainiy


Beliau juga meminta para Sheikh untuk mendampingi tentera beliau bagi mendoakan mereka yang bukan Islam dan memberi semangat kepada yang beragama Islam untuk membunuh Yahudi...





Seorang tentera Nazi melekatkan gambar Mufti Al-Quds


Semua maklumat ini ialah hasil kajian sejarah yang dilakukan oleh saudara aku untuk tesis PhD beliau dan beliau meminta aku tidak menokok tambah apa-apa supaya tidak menyusahkan beliau untuk membentangkannya nanti. Beliau tidak mahu aku campurkan bahan dari internet kerana aku bukan pakar bidang sejarah. Tetapi gambar-gambar yang ada di sini sudah lama tersebar dan semua orang boleh melihatnya di internet.

Aku juga sedaya upaya mencari maklumat tambahan di internet dan berjumpa beberapa perkara :

1: Pengaruh Al-Quran di dalam ucapan Hitler.
Ketika tentera Nazi tiba di Moscow, Hitler berhajat menyampaikan ucapan. Dia memerintahkan penasihat-penasihatnya untuk mencari kata-kata pembukaan yang hebat tak kira dari kitab agama, kata-kata ahli falsafah ataupun dari bait syair. Seorang sasterawan Iraq yang bermastautin di German mencadangkan ayat Al-Quran :

(اقتربت الساعة وانشق القمر) bermaksud : Telah hampir Hari Kiamat dan bulan akan terbelah...

Hitler berasa kagum dengan ayat ini dan menggunakannya sebagai kalam pembukaan dan isi kandungan ucapan beliau. Memang para ahli tafsir menghuraikan bahawa ayat tersebut bermaksud kehebatan, kekuatan dan memberi maksud yang mendalam.

Perkara ini dinyatakan oleh Hitler di dalam buku beliau Mein Kampf yang ditulis di dalam penjara bahawa banyak aspek tindakan beliau berdasarkan ayat Al-Quran, khususnya yang berkaitan tindakan beliau ke atas Yahudi...


2. Hitler bersumpah dengan nama Allah yang Maha Besar

Hitler telah memasukkan sumpah dengan nama Allah yang Maha Besar di dalam ikrar ketua tenteranya yang akan tamat belajar di akademi tentera German.

" Aku bersumpah dengan nama Allah (Tuhan) yang Maha Besar dan ini ialah sumpah suci ku,bahawa aku akan mentaati semua perintah ketua tentera German dan pemimpinnya Adolf Hitler, pemimpin bersenjata tertinggi, bahawa aku akan sentiasa bersedia untuk berkorban dengan nyawaku pada bila-bila waktu demi pemimpin ku"


3. Hitler telah enggan meminum beer (arak) pada ketika beliau gementar semasa keadaan German yang agak goyah dan bermasalah. Ketika itu para doktor mencadangkan beliau minum beer sebagai ubat dan beliau enggan, sambil mangatakan " Bagaimana anda ingin suruh seseorang itu minum arak untuk tujuan perubatan sedangkan beliau tidak pernah seumur hidupnya menyentuh arak?"

Ya, Hitler tidak pernah menjamah arak sepanjang hayat beliau...minuman kebiasaan beliau ialah teh menggunakan uncang khas...


Bukanlah tujuan penulisan ini untuk membela apa yang dilakukan oleh Hitler, tetapi ianya bertujuan untuk menyingkap apa yang disembunyikan oleh pihak Barat. Semoga kita semua beroleh manfaat.

p/s-Ooo camni citernye...selama ni tau Adolf Hitler ni kejam je...huhu
Continue reading →

Saturday, July 17, 2010

Penantian Wook Kundor

Hari ni belek2 Utusan Online ternampakle satu tajuk yang agak menarik iaitu pasal Wook Kundor yang baru je dapat balek kasih sayang suami yang baru lepas menjalani hukuman di PUSPEN akibat dari kesalahan dadah....walaupun beza umonye dah 70 tahun dimana Wook Kundor ni berumur 108 tahun manakala suaminya 38 tahun,dia tetap menyayangi suaminya sama seperti isteri2 lain di luar sane...hehe...Wook Kundor pon mesra je melayan suaminya walaupun dah lama terpisah membuktikan cinta Wook Kundor ni xpernah padam walaupun suaminya telah membuat kesalahan.....memang teguh betul cinte Wook Kundor nih walaupun umonye dah 108 tahun....



Berilah suami saya kerja - Wook


WOOK Kundor duduk di pangkuan suaminya, Mohd. Noor Che Musa di Kampung Chat Rimau, Tanah Merah, Kelantan, semalam.


TANAH MERAH 16 Julai - ''Syukurlah suami dah balik, suka lah hati kita dapat jumpa semula sebab sayang sangat padanya dan harap lepas ni, peliharalah kita baik-baik."

Kata Wook Kundor, 108, setelah suaminya, Mohd. Noor Che Musa, 38, dibebaskan dari Pusat Pemulihan Penagihan Narkotik (Puspen) Besut, Terengganu semalam,

Detik itu juga mengakhiri penantian Wook selama 12 bulan lapan hari apabila Mohd. Noor yang muda hampir 70 tahun daripadanya kembali ke pangkuannya.

Wook melahirkan perasaan tersebut ketika ditemui di rumah pusaka milik keluarga Mohd. Noor di Kampung Chat Rimau di sini hari ini.

Disaksikan saudara mara dan jiran tetangga terdekat yang menziarahi, Wook kelihatan bergurau senda dengan suami dan sesekali dilihat merajuk namun tetap setia melayan suami yang bersiap sedia ke masjid berhampiran untuk menunaikan solat Jumaat.

''Jadual hidup kami akan kembali seperti sebelum Mohd. Noor ditahan, macam isteri-isteri lain, saya juga akan melayan makan dan minumnya.

''Dia juga telah berjanji akan mencari pekerjaan untuk menampung perbelanjaan kami, lagipun dia masih muda dan tubuh masih tegap dan gagah, banyak pekerjaan boleh dilakukan," katanya yang tidak lepas memandang ke arah Mohd. Noor.

Wook yang pada mulanya enggan ditemu bual dan diambil gambar atas alasan sibuk berkemas untuk kembali ke rumahnya di Kampung Bukit Tok Bat, Kuala Berang, Terengganu kerana telah lama mengosongkan rumah tersebut akhirnya beralah, apabila suami memujuk.

''Sejak suami ditahan, saya takut tinggal seorang diri di rumah dan menumpang di rumah adik di Jerangau, Terengganu sebelum tinggal bersama anak angkat di Bachok dan bila Mohd. Noor bebas baru saya datang ke sini," katanya.

Kebimbangan Wook nyata berasas apabila diberitahu jiran di kampungnya, sebanyak dua kali rumahnya dimasuki pencuri dan segala perabot termasuk peti sejuk dan periuk belanga yang sebahagiannya hasil sumbangan orang ramai telah dilarikan.

''Saya rasa seperti sudah jatuh ditimpa tangga, kami bukan orang senang, tinggal dalam rumah yang sebahagiannya hampir reput tetapi masih ada yang mahu mencuri harta benda yang ada serba sedikit.

''Sebentuk cincin emas, sebilah keris dan beberapa helai pakaian milik suami turut dicuri, sekarang ini saya rasa rumah saya kosong dan sudah tidak ada apa-apa, hendak mengadu pada siapa pun saya tidak tahu," katanya meraih simpati.

Kisah perkahwinan Mohd. Noor dengan Wook, pada lima tahun lalu mendapat liputan meluas media. Ia merupakan perkahwinan kali ke-23 bagi warga emas itu.

Sementara itu, kesetiaan Wook yang sanggup menunggunya dibebaskan dari Puspen dan telah menziarahinya sebanyak lima kali sepanjang tempoh ditahan menambah perasaan sayang Mohd. Noor terhadap isterinya itu.

''Rasa kasih sayang isteri cukup mengharukan saya malah sepanjang ditahan di Puspen, saya sentiasa teringatkan Wook. Saya akui tersilap langkah kerana terlibat dengan perkara yang tidak baik dan sekarang saya insaf dan bertaubat.

''Kalaulah saya mendengar nasihatnya dulu, tentu perkara begini (terlibat dengan dadah) tidak berlaku dan saya akan sentiasa ada di sisinya. Selepas ini saya mahu berubah dan berusaha mencari sinar baru dan berazam mencari pekerjaan bagi menampung hidup kami berdua," katanya.

Tambahnya, dia berterima kasih kepada kakitangan Puspen yang memberinya peluang mengenali diri sendiri ke arah menjadi manusia lebih bertanggungjawab.

''Apa yang saya peroleh sepanjang proses pemulihan akan digunakan sebagai bekalan memperbaiki diri. Saya yakin boleh berubah menjadi manusia yang lebih berguna.

''Kakitangan Puspen juga memberi suntikan semangat baru untuk saya menggalas tanggungjawab sebagai suami malah kesetiaan isteri menyentuh hati saya dan perasaan sayang padanya bertambah," ujarnya.

Mohd. Noor dimasukkan ke Puspen Sungai Besi pada 7 Julai tahun lalu sebelum dipindahkan ke Puspen Besut pada 31 Disember tahun lalu atas permintaan Wook yang sukar untuk menziarahi Mohd. Noor.

Sementara itu, Wook merayu mana-mana pihak yang sudi menghulurkan bantuan untuk mengambil suaminya bekerja kerana ia akan menjamin pendapatan mereka suami isteri.

''Saya berharap sangat, suami saya mendapat pekerjaan kerana sebelum ini pun dia pernah bekerja di kilang. Kalau dia bekerja, dapatlah menampung hidup kami yang serba kekurangan," ujarnya.

Dia juga memohon mana-mana pihak yang prihatin dengan nasibnya agar dapat membantu membaik pulih rumahnya dan membeli kelengkapan perabot yang telah dilarikan pencuri, lebih-lebih lagi menjelang persiapan menyambut Ramadan tidak lama lagi.

Continue reading →

World Cup 2026..........Malaysia????


Datuk Wira Mazlan Ahmad


KUALA LUMPUR – Cadangan Menteri Belia dan Sukan, Datuk Ahmad Shabery Cheek untuk Malaysia menganjurkan kejohanan bola sepak Piala Dunia 2026 bersama Indonesia, kelmarin mengundang pro dan kontra.

Ada yang bersetuju, tidak kurang juga yang memperlekehkan cadangan tersebut.

Persoalannya, adakah cadangan tersebut rasional atau tidak?

Bekas Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara, Datuk Wira Mazlan Ahmad yang ditanya mengenai cadangan itu, tidak mahu mengulas banyak. Cuma beliau mahu berkongsi pengalaman yang sangat menarik untuk dinilai bersama.

Menurutnya, beliau masih ingat kata-kata bekas Presiden Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa (IOC), Juan Antonio Samaranch kepada bekas Menteri Belia dan Sukan, Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika delegasi Malaysia berkunjung ke ibu pejabat IOC di Laussane, Switzerland pada November, 1998 untuk membuat bidaan tuan rumah Sukan Olimpik 2008.

Katanya, Samaranch tidak terus menolak bidaan Malaysia, sebaliknya meninggalkan kata-kata yang cukup bermakna: “Saya tidak menafikan Malaysia mempunyai fasiliti dan kemampuan untuk menjadi penganjur Sukan Olimpik jika diberi peluang tetapi soalan saya, adakah Malaysia memiliki atlet yang mampu memberikan pingat emas?

“Saya tidak bercakap tentang seorang atlet tetapi sekumpulan atlet yang bagus untuk menghadiahkan pingat kepada negara anda kerana bagi IOC kriteria penting yang diambil kira sebelum menyerahkan hak tuan rumah kepada sesebuah negara adalah sekuat manakah atlet mereka.”

Menurut Mazlan, kata-kata Samaranch itu meninggalkan Muhyiddin terdiam seketika. Akhirnya, Malaysia gagal berada dalam senarai pendek lima calon akhir tuan rumah dan bandar raya Beijing dipilih sebagai tuan rumah Temasya 2008.

Mazlan ketika ditanya apakah realistik untuk Malaysia menawarkan diri sebagai tuan rumah Piala Dunia 16 tahun dari sekarang kerana tempoh berkenaan dilihat masih jauh ke hadapan dan pelbagai program pembangunan boleh dilakukan untuk membentuk sebuah pasukan mantap, Mazlan berkata, penilaian ke atas Malaysia bukan dibuat 16 tahun dari sekarang tetapi pada hari ketika kita mengemukakan bidaan.

“Kalau kita hendak membida Piala Dunia 2026, bermakna bidaan kena dilakukan kira-kira 12 tahun lebih awal mungkin pada 2014.

Persoalannya, apakah kita sudah memiliki sebuah pasukan yang baik pada hari kita melakukan bidaan?

“Orang tidak menilai kita pada hari kejohanan berlangsung, orang akan menilai (untuk membuat pemilihan) pada hari kita membuat bidaan. Mampukah Malaysia memiliki sebuah pasukan yang baik empat tahun dari sekarang? Persoalan itu perlu dijawab dahulu sebelum kita memikirkan perkara lain,’’ ujar Mazlan lagi.

Kata Mazlan, biarpun OIC dan Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) adalah dua badan berbeza, namun beliau percaya, kedua-duanya mempunyai prinsip yang sama, menilai keupayaan skuad yang dimiliki negara pembida sebelum mempertimbangkan bidaan mereka.

Sementara itu jurulatih Terengganu, Irfan Bakti Abu Salim berkata, keutamaan Malaysia ketika ini sepatutnya adalah memantapkan kedudukan skuad bola sepak kebangsaan untuk menjadi pasukan disegani di rantau Asia, sebelum memikirkan perkara yang lebih besar.

Kata Irfan, Malaysia hanya akan menjadi ‘bahan gelak’ andai hasrat berkenaan diteruskan ketika negara ini sendiri masih belum mampu muncul juara di rantau sendiri.

“Dalam tempoh terdekat ini, lupakanlah dulu hasrat untuk menjadi tuan rumah Piala Dunia. Biarlah kalau Indonesia atau Thailand hendak jadi tuan rumah, kita usah terikut-ikut mereka. Walaupun kita bercakap tentang 16 tahun dari sekarang tetapi dengan mutu bola sepak kita sekarang, saya rasa 16 tahun itu tidak lama.

“Saya tidak mempertikaikan fasiliti yang ada di negara ini, kita punya banyak gelanggang bertaraf antarabangsa tetapi persoalannya, atas kapasiti apakah yang melayakkan Malaysia menjadi tuan rumah, sedangkan cabaran kita di peringkat Asia sendiri masih terumbang ambing,’’ katanya.

Sumber-Utusan Malaysia

p/s-kahkahkahkah......wat lawak r...bagi menang Piala Asia dulu la....

Continue reading →

Barang Naik ( 5 dalam 1: Harga petrol, diesel, gula dan gas naik )



Harga petrol, diesel, gula dan Petroleum Gas Cecair (LPG) naik berkuatkuasa mulai 16/7/2010.

Petrol RON 95 dan diesel naik 5 sen. RON97 tidak lagi diberikan subsidi. Ia tertakluk kepada apungan secara terkawal, dengan harga ditentukan oleh mekanisme harga automatik, berikutan penyelarasan harga subsidi yang diumumkan kerajaan hari ini.

Tidak jelas berapa kenaikan harga RON 97. Tetapi difahamkan harganya naik 5 sen dan akan diselaraskan seterusnya kemudian.

Manakala harga gula pula naik 25 sen kepada RM1.90, dengan gas LPG naik sebanyak 10 sen sekilogram

Kenaikan harga barangan berkenaan diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam satu pengumuman malam ini.

Menurut perdana menteri, penyelarasan semula harga barangan tersebut akan membolehkan kerajaan mengurangkan perbelanjaannya melebihi RM750 juta untuk tahun ini.

Ia merupakan langkah pertama program rasionalisasi subsidi secara berperingkat-peringkat mulai esok.

Bagaimanapun, tambanya, kerajaan masih membelanjakan kira-kira RM7.82 bilion untuk subsidi bahan api dan gula pada 2010.

Harga bahan api dan gula di Malaysia, tegas Najib, masih antara yang terendah di rantau ini.

Berikut adalah harga baru:

•Petrol RON 95 - RM1.85 seliter.
•Diesel - RM1.75 seliter.
•Gula - RM1.70 sekilogram
•Gas LPG - RM1.85 sekilogram

Berikut adalah harga baru gas:

•Tong 14KG - dari RM24.50 kepada RM25.90 (naik RM1.40)
•Tong 12KG - dari RM21.00 kepada RM22.20 (naik RM1.20)
•Tong 10KG - dari RM17.50 kepada RM18.50 (naik RM1.00)

Sementara itu, Berita Harian online memetik Perdana Menteri,Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai berkata, kerajaan perlu mengurangkan subsidi bagi menjimatkn perbelanjaan kerajaan dan mengurangkan defisit fiskal supaya pasaran dunia dan dalaman lebih yakin dengan kekuatan ekonomi negara.

Najib berkata demikian selepas merasmikan Mesyuarat Perwakilan Umno bahagian Kuala Kedah di Alor Star, petang ini.

Beliau yang juga menteri kewangan berkata, penjimatan perbelanjaan itu juga akan digunakan untuk pembangunan negara yang akhirnya memberi faedah kepada rakyat.

Beliau turut memberi jaminan pengurangan subsidi akan dibuat secara minimum supaya tidak membebankan rakyat.

Pada 27 Mei lalu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala dilaporkan berkata, Malaysia akan muflis pada 2019 jika kerajaan tidak memotong subsidi dan bergantung kepada pinjaman.

Katanya, hutang Malaysia akan meningkat kepada 100 peratus daripada GDP pada 2019 d- daripada 54 peratus sekarang jika subsidi tidak dipotong.

sumber-malaysiakini.....

p/s-hmm...naik lagi.....
Continue reading →

Thursday, July 15, 2010

'Tornado' menyerang Kolej Unimap,Kg Wai

Petang tadi lebih kurang pukul 3.45 telah berlaku satu kejadian ribut yang dasyat di Kolej Kediaman UniMap di Kg Wai,Kuala Perlis....ribut yang seakan-akan 'tornado' itu telah meranapkan sebahagian bumbung2 Kolej KKD dan juga rumah awam...ribut yang kuat itu juga dapat disaksikan dengan jelas sehingga menerbangkan objek2 seperti khemah,bumbung,dan juga objek yang lain....ribut yang disusuli hujan lebat itu adalah antara yang paling buruk sekali pernah berlaku di Kolej Kg Wai....dibawah adalah gambar2 yang diambil selepas kejadian tersebut.....sila klik untuk gambar yang lebih jelas...























p/s-dasyat gile ribut nih...khemah kanopi terbang depan mate...kering darah tengok....
Continue reading →

Wednesday, July 14, 2010

Politeknik Ungku Omar hebat

KOK LANAS: Pasukan Politeknik Ungku Omar, Ipoh, Perak, muncul juara Pertandingan Robot Soccer Peringkat Kebangsaan selepas menewaskan 21 pasukan dari seluruh negara di Politeknik Kota Bharu, di sini, semalam. Pasukan itu dibarisi Syed Azlan Syed Shaharon, 20, Muhammad Rafizi Muhammad Rashid, 19, dan Mohamad Ilham Mazlan, 20, membawa pulang piala iringan, pingat serta sijil penyertaan.

Dengan kawasan padang seluas 220 sentimeter (sm) x 180sm, kecekapan mereka mengatur cara program membawa kepada kejayaan menewaskan pasukan Politeknik Seberang Jaya, Pulau Pinang 3-0 dalam perlawanan akhir pertandingan anjuran Persekutuan Persatuan Robot Soccer Antarabangsa.

Tempat ketiga dimenangi Politeknik Port Dickson.

P/S-Caya r PUO....PUO the best.....hehe

Continue reading →

Tuesday, July 13, 2010

Kemahiran Berfikir

Kemahiran Berfikir (EUW 322)...antara subjek wajib yang diambil pada sem ni selain
Bi Universiti...tadi dah start kelas...agak menarik subjek nih...subjek yang sepatutnya amek pada awal2 dulu..tapi dah terlambat nak buat camne kan...xterfikir pulak dulu..hehe..lecturer pon sempoy2 jerk...PM Dr Salleh namenye...okla xngantuk,dari mule sampai abeh cakap2,sindiran2 sinis yang memang membuatkan kite berfikir....ade je modal....nasibla sape2 yang kene bahan tadi ngan die..keh3....

ni ade maklumat ringkas pasal kemahiran berfikir nih....

KEMAHIRAN BERFIKIR


Kemahiran berfikir adalah kecekapan menggunakan akal menjalankan proses pemikiran. Seseorang yang memperolehi kemahiran berfikir sanggup dan cekap dalam menyusun maklumat, konsep atau idea secara yang teratur dan membuat kesimpulan atau keputusan yang tepat untuk tindakan yang terarah dan sewajarnya.



KONSEP BERFIKIR


  • Edward de Bono ( 1976 )
    - Kemahiran berfikir ini membolehkan manusia melihat pelbagai perspektif untuk menyelesaikan masalah dalam sesuatu situasi tertentu.

  • Dewey ( 1910 ) menegaskan :
    - Pemikiran yang dihasilkan adalah kerana terdapat situasi keraguan atau masalah tertimbul. Pemikiran merupakan aktiviti psikologikal dalam sesuatu proses yang dialami untuk digunakan menyelesaikan masalah dalam situasi yang dihadapi.

  • Menurut pandangan Islam, berfikir ialah fungsi akal yang memerhatikan tenaga supaya otak manusia dapat bekerja dan beroperasi. Tenaga ini diperolehi melalui tafakur.


Berdasarkan pandangan dan definisi yang dihuraikan Konsep Pemikiran bolehlah dirumus sebagai :
“ Pemikiran ialah satu proses yang menggunakan minda untuk mencari makna dan penyelesaian terhadap sesuatu keraguan atau masalah yang tertimbul dengan menggunakan pelbagai cara iaitu membuat pertimbangan dan keputusan serta refleksi yang logikal dan munasabah terhadap proses yang dialami.


PROSES BERFIKIR

· Berfikir melibatkan pengendalian operasi mental tertentu dalam minda seseorang. Operasi terbahagi kepada 2 jenis iaitu :

  1. Operasi Kognitif
    - adalah kemahiran berfikir yang sering kita gunakan setiap hari, seperti mengelas, membanding, membuat urutan dan lain-lain.
  2. Operasi Meta kognitif
    - merupakan operasi yang mengarah dan mengawal kemahiran dalam proses kognitif iaitu memandu dan membimbing segala aktiviti pemikiran manusia di antara komponen-komponen berfikir.

PRINSIP KEMAHIRAN BERFIKIR

  • Sentiasa bersikap kostektif iaitu mempunyai sikap positif bagi semua jenis kemahiran berfikir dan elakkan dari bersikap negatif.
  • Berfikir secara perlahan-lahan dan sentiasa berfikir secara mudah.
  • Melupakan rasa ego, kita perlu mengikis perasaan ego kita jika inginkan setiap kemahiran berfikir yang digunakan itu dapat manafaatnya.
  • Sentiasa menukar arah otak kita berfikir iaitu, bila kita perlukan berfikir secara logik, kreatif dan lateral. Kita juga perlu menggunakan pelbagai kemahiran berfikir untuk menyelesaikan masalah dan membuat keputusan.
  • Tentukan tujuan kita berfikir dan sering bertanyakan diri sendiri tujuan dan apakah hasil yang diharapkan.
  • Perlu mengambil kira emosi dan perasaan orang lain serta diri sendiri sewaktu berfikir.
  • Kita perlu memikirkan alternatif lain sebelum kita membuat keputusan yang lebih baik. Setiap idea perlulah dilihat secara global supaya perincian kita tidak lari atau melencong dari skop atau landasan yang sebenar. Setiap pemikiran haruslah di akhiri dengan tindakan yang seharusnya mendatangkan kesan yang baik pada orang lain.

TEORI KEMAHIRAN BERFIKIR


Teori Kemahiran Berfikir : Robert Sperry.

- Teori Robert Sperry menghuraikan otak manusia yang menggunakan bahagian kirinya berfikir secara kritis dan bahagian kanannya pula berfikir secara kreatif. Kedua-dua bahagian otak ini mempunyai fungsi berfikir yang tertentu. Otak kiri mempunyai kemahiran berfikir dalam bidang berupa logik, analitis urutan atau susunan bahasa fakta, matematik dan ingatan. Manakala bahagian kanan mempunyai kemahiran berfikir dalam bidang berupa kreatif, sintesis, warna, reka bentuk di samping perasaan, irama, muzik dan imaginasi.
Berdasarkan huraian di atas, untuk melahirkan pelajar yang sanggup berfikir secara kritis dan kreatif, kedua-dua bahagian otak kanan dan kiri hendaklah dikembangkan.


Teori Pelbagai Kecerdasan : Howard Gardner.

- Howard berpendapat setiap orang dikurniakan potensi yang berbeza dalam fitrahnya. Menurutnya manusia mempunyai tujuh kecerdasan iaitu;


  1. Kecerdasan linguistik
  2. Kecerdasan logical-matematik
  3. Kecerdasan visual-Spatial
  4. Kecerdasan muzik
  5. Kecerdasan tubuh kinestetik
  6. Kecerdasan interpersonal
  7. Kecerdasan intrapersonal

Dengan kecerdasan ini beliau percaya ia boleh dikembangkan dan dapat diajar di sekolah-sekolah dan universiti.


Teori Epistemologi : Imam Al-Ghazali.


- Beliau merupakan tokoh Islam. Al-Ghazali membahagikan Sains dan pengetahuan kepada ilmu kekal dan ilmu sementara. Ilmu kekal datangnya dari Tuhan semata-mata. Ilmu sementara pula berupa ilmu binaan manusia samada hasil kajian atau teori atau hasil pengalaman langsung. Ilmu ciptaan manusia tergolong dalam Ilmu Aqli (akal).
Ilmu Naqli atau ilmu wahyu merupakan jenis pengetahuan asas yang mesti diketahui untuk membantu penaakulan dan mengupas kewujudan diri.
Ilmu Aqli merupakan hasil pemikiran dan kajian yang sah. Beliau mendefinisikan penaakulan sebagai kelayakan yang membolehkan seseorang individu menanggapi ilmu pengetahuan dan berfikir tentang sesuatu yang boleh difikirkan.


Teori Konstruktivisme

- Teori ini menganggap bahawa pengetahuan tidak boleh wujud di luar minda, tetapi dibina dalam minda berdasarkan pengalaman sebenar. Teori ini dibina berdasarkan gabungan hasil kajian ahli psikologi, ahli falsafah, dan penyelidik pendidikan terhadap proses pembelajaran individu. Mengikut Teori Konstruktivisme, ilmu pengetahuan adalah dibina melalui proses saling pengaruh di antara pembelajaran terdahulu dengan pembelajaran terbaru yang berkaitan. Di bawah proses pembelajaran pelajar membina ilmu pengetahuan dengan melibatkan dirinya secara aktif dengan menggunakan cara membanding maklumat yang baru dengan pengalaman sedia ada. Ia juga melibatkan proses metakognitif disamping proses kognitif, di mana ia melibatkan operasi mengarah dan mengawal proses kognitif tersebut.


ALAT BERFIKIR


- Penguasaan murid terutama dalam kemahiran berfikir menjadi lebih berkesan melalui penggunaan alat berfikir yang sesuai semasa proses pengajaran dan pembelajaran berjalan. Contoh alat berfikir yang biasa digunakan ialah pengurusan grafik, peta minda dan alat CORT. Ia dapat membantu murid bagi mengimbas kembali maklumat berkaitan yang boleh digunakan untuk membantu mengabungkan maklumat-maklumat baru.


JENIS-JENIS PEMIKIRAN


  • Pemikiran Konvergen

    - Mengikut Guilfort 1976, pemikiran konvergen ialah salah satu jenis daya berfikir. Beliau melihat pemikiran konvergen sebagai daya berfikir yang membolehkan seseorang menggunakan pengetahuan sedia ada dengan integrasi logik dan susunan demi menghasilkan idea atau jawapan yang lazim. Penyelesaian masalah juga dilakukan berdasarkan pengetahuan, pengalaman, peraturan prinsip, teori, hukum atau rumus yang sedia ada. Pemikiran konvergen tertumpu ke arah mencari satu jawapan atau satu cara tertentu dikenali sebagai pemikiran tertumpu atau pemikiran berpandu. Ia juga disebut pemikiran penaakulan atau pemikiran kritis.
    Proses pemikiran yang terlibat dalam menjawab soalan ini ialah menenangkan, menyatakan, membanding dan membeza.
    Pemikiran Konvergen berdasarkan pengetahuan / pengalaman sedia ada.

    Jawapan Tunggal
    Masalah Tertutup


  • Pemikiran Divergen.

    - Dikenali sebagai pemikiran bercapah dan memerlukan seseorang itu berfikir secara kreatif tentang sesuatu maklumat. Ia merujuk kepada berfikir dalam penyelesaian sesuatu masalah dari berbagai-bagai sudut. Menurut Davidoff (1976), pemikiran divergen memerlukan jawapan yang banyak dan pelbagai. Idea yang terhasil juga asli dan bernilai. Individu yang berfikiran divergen diangap individu yang kreatif. Ia juga dikenali sebagai pemikiran mendaar atau lateral dan mempunyai unsure intuisi dan celik akal supaya masalah terbuka dapat diselesaikan dengan pelbagai cara yang unik dan luar biasa.

  • Pemikiran Reflektif

    - Menurut Birchall (1992) pemikiran reflektif memerlukan penggunaan pengalaman-pengalaman sedia ada untuk menimbang kemungkinan-kemungkinan tindakan alternatif yang boleh jaya untuk mencapai objektif penyelesaian masalah serta menetapkan keputusan bagi tindakan seterusnya.
    Wilson J & Wing Jan L (1993) berpendapat pemikiran reflektif adalah berhubung rapat dengan aspek-aspek pemikiran yang lain.
Continue reading →

Monday, July 12, 2010

Sepanyol juara Piala Dunia

Sepanyol menepati ramalan apabila muncul juara Piala Dunia 2010 setelah menang tipis ke atas Belanda 1-0 di Stadium Soccer City di Johannesberg awal pagi ini.

Sepanyol menang dengan menewaskan skuad The Oranje, dengan jaringan tipis itu dalam perlawanan yang berlanjutan sehingga masa tambahan yang penuh dramatik dengan aksi-aksi kasar dari kedua-dua pasukan.

Gol tunggal Sepanyol dijaringkan oleh pemain tengahnya yang licik Andres Iniesta pada minit ke-116 tambahan separuh masa kedua.

Pada separuh masa pertama kedua-dua pasukan bermain dengan corak berhati-hati.

Bagi sepuluh minit pertama, pada separuh masa pertama, Sepanyol menguasai perlawanan dengan membuat tiga percubaan ke arah pintu gol Belanda.

Pada minit ke-4, sepakan sudut dihadiahkan kepada Sepanyol diambil oleh Xavi yang kemudiannya ditanduk oleh Sergio Ramos tetapi berjaya ditepis oleh penjaga gol Belanda, Maarten Stekelenburg.

Selepas itu tiba giliran, David Villa pada minit ke-8, mendapat umpanan 'chip' daripada rakannya. Bagaimanapun bola tersebut jauh dari kakinya walaupun beliau sudah melepasi perangkap offside.

Sergio Ramos sekali lagi, pada minit ke-10, menerima umpanan dari sebelah kiri, berjaya menggelecek seorang pemain pertahanan Belanda.

Perlawanan menarik

Bagaimanapun, sepakan lintangnya berjaya disepak keluar oleh permain pertahanan Belanda John Heitinga.

Manakala bagi pasukan Belanda pula, mereka turut menyerang balas melalui percubaan yang 'mendebarkan' ke arah pintu gol lawan.

Dirk Kuyt, pada minit ke-7 berjaya melepaskan satu sepakan kencang dari jarak 25 meter, bagaimanapun bola tersebut ditepis keluar oleh penjaga gol Sepanyol Iker Casillas.

Pada minit ke 36, satu 'set pieces' yang menarik yang dilakukan pemain tengah Arjen Robben yang melakukan sepakan sudut yang pendek kepada seorang rakannya di sebelah kiri gol lawan.

Tetapi bola hantaran itu gagal disempurnakan dengan baik.

Robben juga mendapat peluang untuk menjaringkan gol apabila rembatannya di luar kotak penalti namun berjaya ditepis oleh Casillas pada minit akhir perlawanan separuh masa pertama.

Sebelum itu, Sepanyol membuat serangan balas melalui pemain tengah Pedro Ridriguez bagi memecahkan kebuntuan, tetapi sepakannya tersasar ke kiri gol lawan.

Separuh masa pertama juga turut menyaksikan pengadil dari England Howard Webb melayangkan lima kad kuning kepada pemain kedua-dua pasukan ekoran kekasaran yang dilakukan.

Manakala pada separuh masa kedua pula kedua-dua pasukan saling berbalas serangan untuk memecah kebuntuan.

Ayam tambatan

'Ayam tambatan' Belanda Robben nyaris-nyaris menjaringkan gol pembukaan apabila mendapat umpanan dari rakannya dan beliau berdepan satu lawan satu dengan Casillas gagal menjaringkan gol.

Ini kerana, sepakan 'plessing'nya pada minit ke-61, terkena kaki kanan Casillas menyebabkan bola tersebut terkeluar.

Terselamat pintu gol pasukan yang dikenali sebagai 'La Roja'.

Robben juga sekali lagi menerima umpanan daripada rakannya dan kali ini berjaya melepasi halangan 'dua kereta kebal' Sepanyol - Carles Puyol dan Gerrard Pique, tetapi Casillas sekali lagi mengecewakannya.

Sepanyol juga mendapat peluang terbaik lapan minit kemudian, apabila penyerang sensasi mereka Villa, yang mendapat bola hasil hantaran lintang, ditampan keluar oleh pertahanan Belanda.

Malah dua sepakan percuma daripada pemain tengahnya Xavi Hernandez pada minit ke-54 dan 73 juga sekadar melewati palang gol.

Pada minit ke-76, Sergio Ramos sekali lagi mendapat peluang apabila tandukannya melepasi palang gol walaupun dia tidak dicabar oleh mana-mana pemain.

Selepas itu serangan demi serangan dilakukan oleh kedua-dua pasukan, tetapi pertahanan masing-masing berjaya mengawal kubu mereka sehingga tamat perlawanan.

Pada masa tambahan separuh masa pertama, Sepanyol dilihat ghairah memburu gol.

Pemain gantian mereka Cesc Fabregas hampir memecah kebuntuan pada minit ke-94 apabila beliau berdepan satu lawan satu dengan Stekelenburg, bola tendangan pemain Arsenal itu terkena kaki penjaga gol.

Kad merah

Iniesta juga turut terlepas peluang pada minit ke-98 apabila enggan menolak kepada David Villa, dan ingin bergerak sendiri telah terlepas bola dari kawalannya.

Seorang lagi pemain gantian Jesus Navas turut mendapat peluang pada minit ke-110, apabila sepakannya di sebelah kiri gol, dapat diselamatkan oleh pertahanan lawan.

Namun pada separuh kedua masa tambahan, gerakan hasil gandingan Xavi-Iniesta - Torres berjaya memecah kebuntuan, apabila Iniesta yang mendapat umpanan terus sahaja melepas satu sepakan deras dan bola tersebut menerjah jaring Belanda.

Beliau yang tidak berada dalam posisi offside, mendapat lambungan bola ke dalam kotak penalti terus meluru dan merembat bola tersebut pada minit ke-116.

Kedudukan berubah menjadi 1-0 dan keputusan tersebut kekal sehingga tamat perlawanan.

Lebih 0 kad kuning dilayangkan dan satu kad merah dilayangkan kepada Heitinge kerana dikatakan menarik Iniesta daripada belakang.

Dengan kemenangan itu, Sepanyol merangkul kejuaraan piala dunia buat kali pertama dalam sejarah bola sepak negara itu.

Malah ramalan Paul, si sotong kurita itu juga menjadi benar belaka.
Continue reading →

Sunday, July 11, 2010

World Cup 2010

Harap ehsan Del Bosque

JOHANNESBURG: Fernando Torres merayu kepada pengurus Sepanyol, Vicente Del Bosque supaya membenarkannya turun selaku kesebelasan utama pada perlawanan akhir awal pagi esok.

pix_middle

Torres diketepikan untuk perlawanan separuh akhir dan Del Bosque dijangka tidak akan mengubah senarai pemain yang diturunkan di peringkat itu untuk bertemu Belanda.


Pemain berusia 26 tahun itu dilanda kecederaan lutut yang menyaksikan dia terlepas aksi di hujung kempen Liga Perdana Inggeris.


Tetapi dia pergi menemui Del Bosque di hotel penginapan pemain di Potchefstroom malam kelmarin dan meminta jurulatih itu mengenang kembali sumbangannya ketika perlawanan akhir Euro 2008.


Sumber dalaman skuad Sepanyol berkata: “Fernando pergi menemui Del Bosque kerana bimbang dia akan diketepikan. Dia memberitahu Del Bosque bahawa dia terdesak untuk bermain dan tidak akan mengecewakan pengurus itu.

“Sudah tentu Fernando sedar bahawa keputusan akhir adalah di tangan Del Bosque tetapi dia mahu mempengaruhi pengurus supaya tidak mengetepikannya.” Ketika Del Bosque berada dalam dilema untuk memilih pemain yang bakal membawa pulang gelaran selaku juara dunia, impiannya itu didorong pemain tenis nombor satu dunia, Rafael Nadal yang berkata: “Sepanyol sedang berada di depan dalam semua sukan dan itulah yang sepatutnya kami lakukan.


“Kami juara dunia dalam acara bola keranjang dan motosikal menerusi Julian Simon. Kini terserah kepada kami untuk menjulang gelaran dalam acara bola sepak pula.” - Agensi

sumber harian metro

Continue reading →

Kembali ke utara tanah air...

huhu...akhirnye sampai jugak teman kat Perlis Darul Sunnah ni...nak menamatkan baki2 pengajian yang tinggal setahun je kat UniMAP ni....tu pon kalo xde pape masalah...perasaan usah nak kabo le memang sangat maleh nak balek sini...kene amek mase sikit nak meng'tune'kan balek kepala dengan suasane kat sini balek...sampai2 je tau2 dapat bilik tengah,bilik yang xde tingkap yang sempit pastu kat ateh nampak luas...bilik yang memang agak tidak selesa,tapi takdele teman nak kesah benor...janji boleh tido,ade ruang2 nak buh laptop jadile....teman sebilik pon dapat yang memang sebulu bulu kucen..idakle rase xbest sangat....bese bilik ni dua orang je..tapi tah nape jadi tige orang..siap buh katil double decker satu...xpele..meriah le jadinye nanti...sem ni dok kat KKB 6,depan skali..dekat sikit nak g klas...sep sket duit minyak...keh3...pape pon selamat menjalani kehidupan sebagai student kembali....
Continue reading →

Jerman ketiga

Uruguay 2 - 3 Germany

Jerman menepati ramalan apabila berjaya merangkul tempat ketiga Piala Dunia 2010 dalam perlawanan yang berlansung awal pagi ini.

Perlawanan di Stadium Nelson Mandela Bay itu menyaksikan Jerman berjaya menundukkan Uruguay dengan jaringan tipis 3-2

Gol-gol pasukan Jerman dijaringkan oleh Thomas Mueller pada minit ke 18, Marcell Jansen (minit ke-56) dan Sami Khedira pada minit ke-82.

Manakala gol Uruguay dijaringkan oleh pemain tengahnya Edinson Cavani pada minit ke-28 dan penyerang liciknya Diego Forlan pada minit ke 51, separuh masa kedua.

Pada separuh masa pertama, kedua-dua pasukan saling berbalas serangan walaupun dalam keadaan hujan lebat.

Namun, Jerman terlebih dahulu membuka tirai jaringan gol pada minit ke-18 melalui ayam tambatannya Mueller.

Jaringan tersebut bermula dari rembatan rakannya, Bastian Schweinsteiger dari jarak 35 meter, gagal ditepis dengan kemas oleh penjaga gol Uruguay Fernando Muslera menyebabkan bola itu bergolek ke hadapan.

Mueller yang berada berdekatan bola tersebut, dengan bergayanya menolak bola itu ke gawang.

Penuh dramatik

Selepas itu, Jerman cuba menggandakan serangan mereka bagaimanapun ia gagal membuahkan hasil.

Uruguay yang tersentak dengan gol tersebut, tidak berputus asa untuk menyerang bagi mendapatkan gol penyamaan dalam perlawanan penuh dramatik itu.

Usaha mereka tidak sia-sia apabila, 'counter attack' yang dilancarkan oleh pemian tengahnya Maximiliano Pereira yang merampas bola daripada Schweinsteiger terus menolak kepada Luis Suarez.

Suarez kemudiannya menolak kepada rakannya Cavani terus membawa bola masuk ke dalam kotak panelti, dan dengan mudah menolak bola tersebut ke dalam gol pada minit ke 28.

Kedudukan pada separuh masa pertama, terikat dengan 1-1.

Selepas gol yang dijaringkan oleh Cavani, pemain-pemain Jerman nampak gugup dengan hantaran yang dilakukan tidak menjadi dan tersekat di barisan pertahanan lawan.

Tambahan pula, penyerang berbisa mereka Miroslave Klose tidak bermain kerana selsema.

Sebaliknya Uruguay nampak ghairah memburu gol dan peluang terbaik pada separuh masa pertama hadir pada minit ke 41 apabila Luis Suarez yang mendapat lorongan daripada Forlan.

Tetapi tolakan Suarez hanya sedikit sahaja keluar di sebelah kanan, walaupun penjaga gol Jerman Hans Jeorg Butt sudah tertewas.

Pada separuh masa kedua, Uruguay melipatgandakan usaha dengan menyerang sejak wisel mula ditiupkan.

Gagal lepasi perangkap

Peluang terbaik untuk pasukan dari Amerika Selatan itu menambahkan jaringan tiba pada minit ke 47 apabila Cavani yang melepasi perangkap 'offside', cuba memperdayakan Hans dengan menepis bola itu tetapi bergolek singgah ke kaki Suarez.

Malangnya rembatan Suarez juga turut ditepis keluar oleh Hans.

Selepas itu, serangan demi serangan dilakukan maka pada minit ke 51, Forlan membuat sepakan 'half volley' hasil sepakan lintang rakannya membolehkan Uruguay mendahului Jerman dengan kedudukan 2-1.

Bagaimanapun kegembiraan kem Uruguay tidak kekal lama apabila lima minit kemudian pemain tengah Jerman Marcell Jansen menanduk masuk pada minit ke 56, hasil hantaran lintang Jerome Boateng di sebelah kiri gol Uruguay

Kedudukan berubah 2-2.

Gol penyamaan tersebut telah menaikkan semangat pemain Jerman menyebabkan mereka melancarkan serangan dan membuat percubaan demi percubaan.

Sekurang-kurangnya empat percubaan dibuat selepas gol kedua itu, tetapi tersasar atau ditepis oleh penjaga gol Uruguay.

Hampir keseluruhan permainan pada separuh masa kedua di banyak dikuasai oleh Jerman dan serangan Uruguay berjaya dipatahkan oleh pertahanan lawan.

Peluang terbaik Uruguay hadir pada minit ke-62 dan 64 apabila rembatan dan sepakan Suarez dan Forlan berjaya di tepis oleh penjaga kedua Jerman.

Bagaimanapun pada minit ke-82, pemain tengah Jerman Sami Khedira berjaya menanduk masuk ke dalam gol setelah bola tandukan hasil sepakan sudut oleh seorang pemain Jerman telah terkena pemain Uruguay.

Kemudian bola tersebut melantun di hadapan Khedira, membolehkan beliau menanduk masuk ke gawang Uruguay.

Kedudukan berubah menjadi 3-2 dengan Jerman mendahului pada minit ke-82.

Selepas jaringan tersebut, Jerman cuba memperlahankan rentak permainan dan pada minit-minit akhir permainan, Uruguay dihadiahkan sepakan percuma di hadapan pintu gol Jerman.

Bagaimanapun, sepakan Diego Forlan hanya singgah di palang gol dan bola itu terus keluar.

Akhirnya pengadil meniupkan wisel dan mengesahkan Jerman merangkul tempat ketiga dalam piala dunia 2010.

Meuller dan Forlan yang menjaringkan gol pada perlawanan ini, kini berkongsi dengan lima gol bersama Wesley Scneijder dan David Villa.



Statistik:

shots on target : 8 - 7
shots off target : 5 - 9
possession (%) : 48 - 52
corner kicks : 6 - 12
offsides : 2 - 3
fouls : 13 - 11
yellow cards : 1 - 3
red cards : 0 - 0
Continue reading →

Saturday, July 10, 2010

Perak seri

T-Team 1-1 Perak
Continue reading →

Musim depan import main balek??

klik untuk lebih jelas

Hmm,dengo2 cite musim depan FAM nak bagi balek player import main Liga Super...ni dah siap kuarkan borang agen nih...hmm,dah cakap dah...kene ade import..baru best liga ni...barula ramai yang nak datang stadium tuh....bukannye nak kondem player tempatan,tapi buat kuota cam dulu...bagi 4 je player import untuk 1 team kan....barula rancak game...hope Perak dapatle cari player2 yang betui2 superb...nak tarik Keita Mandjou cam dah payah da..die pon dah best men kat liga US..Portland Timber....teringat zaman2 Laszlo Repasi mase time kemuncak die taun 1998..memang legend la die,kalo die xde problem ngan Weigang dulu..mesti dah dok Perak skarang..hahaha..fans usah cakaple..memang penuh je stadium...memang die hard abes....

ni dah telanjur2 ni nak kongsi2 pasal zaman Perak taun 1998-2002






Pasukan Perak menjuarai Piala Malaysia pada tahun 1998 di Stadium Nasional Bukit Jalil (imej dari sportsnewsmalaysia.blogspot.com)

Jun 1998

Di Paris, jurulatih pasukan bola sepak Perak, Karl Heinz Weigang menerima anugerah khas dari Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) kerana jasa-jasanya dalam meningkatkan mutu bola sepak. Selepas itu, jurulatih dari Jerman itu melaksanakan beberapa tugas yang diberikan oleh FIFA di Pyongyang, Korea Utara.


Disember 1998

Ketegangan hubungan antara jurulatih Karl Weigang dan penyerang import, Laszlo Repasi sampai ke kemuncaknya apabila mereka terbabit dalam satu pergaduhan. Difahamkan, punca Weigang benci kepada Repasi bermula apabila pemain itu dikatakan sengaja memberi alasan cedera agar tidak diturunkan dalam perlawanan peringkat kumpulan Piala Malaysia yang lalu. Berikutan itu, Repasi tidak pernah diturunkan dalam empat perlawanan terakhir termasuk dalam perlawanan separuh akhir menentang Negeri Sembilan.

Laszlo Repasi yang mewakili Perak selama 1/2 pusingan liga 1999, berjaya memiliki anugerah kasut emas kerana menjadi penjaring terbanyak liga.


April 1999

"Hukum saya, bukan Perak. Jika FAM berasa tidak puas hati dengan saya, hukumlah saya tetapi jangan babitkan pasukan Perak," kata Weigang. Perak, juara Piala Malaysia musim lalu, tumpas buat pertama kali di gelanggang sendiri dalam aksi Perdana Satu, tumpas 2 - 3 kepada Brunei. Perak bermain 10 orang pada minit ke-73 selepas penjaga golnya, Razmi Razuan dibuang padang kerana mengasari pemain Brunei, Ali Momin.


September 1999

Karl Heinz Weigang, mencipta sejarah apabila menjadi individu pertama dianugerahkan denda tertinggi oleh Lembaga Disiplin Persatuan Bola sepak Malaysia (FAM), Weigang diarah membayar denda berjumlah RM8,000 selepas didapati bersalah dalam kedua-dua kes disiplin membabitkannya yang diadili oleh lembaga itu.

Perbicaraan terpanjang dalam sejarah bola sepak Malaysia apabila jurulatih Perak, Karl Heinz Weigang digantung sehingga hari terakhir musim 1999. Keputusan itu diumumkan Jawatankuasa Disiplin Persatuan Bola sepak Malaysia (FAM) selepas tiga mesyuarat yang memakan masa hampir 10 jam, termasuk dua penangguhan, bermula dengan mesyuarat pertama pada 28 Oktober 1999.


Oktober 1999

Tuntutan Karl Heinz Weigang mengenai bayaran khidmatnya yang masih terhutang ketika menjadi jurulatih negara, 18 tahun lalu, enggan dilayan Persatuan Bola sepak Malaysia (FAM). Pendirian itu dinyatakan Presiden FAM, Sultan Ahmad Shah, yang tampak tersinggung dengan cara Weigang mengemukakan tuntutan itu menerusi media massa.

Karl Heinz Weigang membuat laporan polis terhadap dakwaan serius yang dilemparkan kepadanya oleh pegawai perlawanan dan Persatuan Bola sepak Malaysia (FAM) yang disiarkan media tempatan. Pengendali dan jurulatih Perak itu membuat laporan berkenaan di Ibu Pejabat Polis Daerah Ipoh berikutan dakwaan pegawai perlawanan dan FAM, kononnya dia menawarkan RM25,000 setiap seorang kepada pegawai perlawanan Perak menentang Pulau Pinang, selain melemparkan kata-kata kecaman terhadap mereka sebaik tamat perlawanan.

Bekas Presiden Persatuan Bola sepak Malaysia (FAM), Tan Sri Hamzah Abu Samah dan bekas setiausahanya, Datuk Paul Murugasu diminta menjawab kesahihan dakwaan bahawa badan berkenaan masih berhutang dengan bekas jurulatihnya, Karl Heinz Weigang.

Karl Heinz Weigang mempertingkai langkah Persatuan Bola sepak Malaysia (FAM) menugaskan empat pegawai dari Selangor bagi mengendalikan perlawanannya dengan Pulau Pinang di Stadium Bandaraya.

Kemarahan Weigang terhadap pegawai perlawanan tidak dapat dibendung hingga mendorongnya menegur mereka selepas perlawanan dengan Pulau Pinang di Stadium Bandaraya. Weigang yang masuk ke padang selepas perlawanan untuk mengucapkan tahniah kepada anak buahnya berikutan persembahan 'menakjubkan' menegur dua pengadil, S. Selarajan dan Azmi Abdullah serta dua penjaga garisan, Mohd Rodzali Yacob dan Danny Ong Kim Heng, kesemuanya dari Selangor.


November 1999

Risiko yang diambil pengendali Perak, Karl Heinz Weigang dengan hadir di Stadium Perak nyata berbaloi apabila anak buahnya mengukir kemenangan 2 - 1 ke atas Terengganu di Ipoh. Weigang yang dimasukkan ke sebuah hospital swasta mengingkari arahan doktor supaya berehat kerana sedar kehadirannya di tepi padang amat diperlukan.


Oktober 2000

Weigang dikatakan tidak mempunyai kontrak lansung dengan PAFA tetapi menawarkan khidmatnya atas dasar hubungan baiknya dengan pasukan negeri ini. Dia yang menggantikan Tornstern Spittler secara mengejut di pertengahan musim berjaya meletakkan Perak kembali ke landasan sebenar selepas Perak terumbang-ambing di bawah kendalian Spittler.


April 2002

Perak meraih RM40,000 selaku juara liga pusingan pertama Liga M musim 2002. Ini adalah tahun yang berbeza dengan sebelum ini kerana Perak sebelum ini dicap sebagai pasukan lambat panas.


Fakta

Pasukan bola sepak Perak menjadi juara Piala Malaysia yang pertama sejak 1967.

Pasukan bola sepak Perak menjadi juara Piala FA yang pertama pada tahun 1990.

Pasukan bola sepak Perak menjadi juara Piala Malaysia yang pertama kali dipertandingkan di Stadium Bukit Jalil pada tahun 1998.

Pasukan bola sepak Perak menjadi juara Piala Malaysia pada alaf baru tahun 2000.

Chan Kok Heng tidak pernah bermain dengan pasukan lain, selain dari pasukan Perak sejak 1998 dan memegang No. Lesen: FAMP002PK.

Pasukan Negeri Perak juga tidak pernah tercicir dari pertandingan Piala Malaysia sejak ianya diperkenalkan.

Sumber: Sinar Harian
Continue reading →

Friday, July 9, 2010

Pertarungan klasik...

JOHANNESBURG: Juara baru bakal dimahkota di Piala Dunia apabila Sepanyol bertemu Belanda di final, awal pagi Isnin ini, perlawanan yang berpotensi menjadi pertarungan klasik.

SAMA...Sneijder (kiri) dan  Villa terikat sebagai penjaring terbanyak dengan lima gol setakat ini.
SAMA...Sneijder (kiri) dan Villa terikat sebagai penjaring terbanyak dengan lima gol setakat ini.
Disulami pasukan yang tersusun rapi dan berpengalaman serta diberkati corak permainan menarik, Sepanyol mempunyai barisan pemain menewaskan sebarang pasukan di dunia.

Bagaimanapun, begitu juga Belanda yang memiliki penyerang, pemain sayap dan tengah yang berupaya menembusi sebarang benteng lawan. Final Piala Dunia pertama di Afrika pasti dikenang andai kedua-dua pasukan menampilkan persembahan terbaik di Soccer City.

Walaupun sesetengah daripada pemain bintang itu tampak seperti kurang cergas dan tidak menampilkan persembahan sebenar pada aksi peringkat kumpulan, Sepanyol mempamer persembahan terbaik ketika menjinakkan Jerman, 1-0 di separuh akhir. Persembahan mereka mirip pasukan yang menjuarai Kejohanan Eropah dua tahun lalu.

“Kami membuktikan boleh pergi jauh di kejohanan besar,” kata penyerang David Villa yang terikat dengan pemain Belanda, Wesley Sneijder sebagai penjaring terbanyak setakat ini, dengan lima gol.

“Kami sepatutnya menjaringkan lebih banyak gol tapi satu daripada (Carles) Puyol meletakkan kami di final. Ini adalah saat sejarah terhebat bola sepak Sepanyol dan kini kami mahu mencatatkan lebih banyak sejarah di final.” Juara Eropah itu akan berdepan Belanda yang kadang kala menampilkan persembahan menarik tetapi mempunyai tabiat untuk gagal menyerlah apabila diperlukan.

Belanda juga pernah merangkul takhta Eropah pada 1988 dan final ini perlawanan akhir Piala Dunia pertama mereka sejak 1978, ketika tewas kepada Argentina di Buenos Aires.

“Kejayaan mara ke final selepas 32 tahun amat menakjubkan. Perasaan seronok itu timbul pada penghujung perlawanan ketika saya duduk di bangku pemain. Tapi, kami tidak boleh berhenti setakat ini saja. Kami masih mempunyai satu lagi perlawanan,” kata jurulatih Bert van Marwijk.

Beliau berusaha mengetepikan kemungkinan mereka kaku pada perlawanan terpenting itu. Belanda tewas di final 1974 dan ’78 ketika mereka memiliki pasukan terbaik dan sejak itu kerap terkandas di separuh akhir Piala Dunia dan Kejohanan Eropah.

“Kami tewas final 1974 ketika kami sepatutnya menang. Kami mempunyai generasi unik ketika itu dan Johan Cruyff pemain terbaik pernah saya saksikan. Apa yang kami sudah buat dua tahun lalu, adalah mencuba dan mengikis perasaan terlalu yakin dan berasa terlalu selesa,” kata van Marwijk lagi.

Belanda menang enam perlawanan Piala Dunia berturut-turut selepas menang semua lapan perlawanan kelayakan. Van Marwijk yakin beliau memiliki pemain pasukan yang membantu satu sama lain dengan pemain penyerang membantu pertahanan apabila mereka kehilangan bola.

Continue reading →

Bila masa semakin berlalu.....


Diam tak diam World Cup pun dah nak abeh..tinggal lagi dua game je...dan mungkin juga dua2 game ni aku tengok kat perlis...sebabnye aku dah nak balik UniMAP akibat daripade cuti yang dah habis...tiket bas pon dah beli,ari sabtu malam...sampai je leh tengok Uruguay lawan Jerman..perkataan malas tu memang dah sentiase wujud dalam kepale ni bile nak balek..tapi apekan daye...lagipon sem depan dah jadi pelajar tahun akhir...takpela,dua sem je lagi...relek ar...lagipon cuti pon lame dahni,kematu jugak punggung ni dok umah...hmm...nak start blajo balek tu pun amek mase jugak sebab nak tune balek otak ni lepas practikal 6 bulan,cuti 2 bulan...huh...sem depan dengan fyp lagi...agak struggle,tapi demi sehelai kertas yang akan menentukan arah aku pasni..aku terpakse mengalah..heheh....dengan masa yang tinggal setahun je lagi ni,aku nak try manfaatkan betul2 mase kat UniMAP nanti...sebab lepas ni dah takde dah suasane jadi student ni dah dan juge apabila mase yang semakin cepat berlalu...semakin berlalu...dan semakin berlalu......
Continue reading →

Thursday, July 8, 2010

Rooney paling hodoh Cannavaro tampan...



KUALA LUMPUR – Kapten pasukan Itali, Fabio Cannavaro diundi sebagai pemain paling tampan dalam Piala Dunia yang sedang berlangsung di Afrika Selatan, menurut laman web www.BeautifulPeople.com.

Sebaliknya, pemain paling hodoh dalam Piala Dunia 2010 ialah pemain dari pasukan yang sudah terkeluar daripada persaingan iaitu Wayne Rooney dari England.

Greg Hodge, pengarah Urusan BeautifulPeople.com dalam kenyataannya berkata bahawa pemain paling tampan menurut undian anggotanya ialah Cannavaro, 36, diikuti dua pemain pasukan Sepanyol, Fernando Torres dan David Villa.

Pemain termahal di dunia Cristiano Ronaldo pula menduduki tempat kelapan di belakang pemain Brazil, Kaka.

“Ayam tambatan pasukan Amerika Syarikat, Landon Donovan yang menangis selepas berjaya membantu pasukannya menang dalam kumpulannya, diundi menduduki tempat keempat paling tampan,” katanya.

Laman web temu janji www.BeautifulPeople.com, yang mendakwa ia merupakan komuniti ‘orang paling menarik’ terbesar dalam dunia siber dengan keanggotaan terhad, berkata setakat ini lebih 200,000 anggota telah mengundi.

Pasukan yang mempunyai pemain tampan ialah Sepanyol, Itali, Brazil, Perancis, Denmark dan Amerika Syarikat; kesemua pasukan mempunyai sekurang-kurangnya seorang pemain tampan dan jumlah paling sedikit pemain tidak menarik.

Menurut laman web itu, pasukan yang mempunyai paling banyak pemain tidak menarik ialah Switzerland, Australia, England, Serbia, Korea Utara dan Algeria.

“Secara kolektifnya, pasukan dengan barisan pemain paling tidak menarik ialah Algeria. Diekori England yang diketuai pemain paling tidak menarik di planet, Wayne Rooney,” kata Hodge.

Beliau berkata, pemain pasukan England mempunyai isteri dan teman wanita yang sangat cantik, namun semua itu disebabkan wang dalam akaun mereka yang menjadikan mereka lebih menarik.

Penjaga gol David James merupakan pemain tunggal England yang dikategorikan sebagai cukup tampan bagi laman web itu. – Bernama

p/s-ade rupe shrek sket kan Rooney ni..haha
Continue reading →

Sepanyol ke final...

Germany 0 - 1 Spain

Sepanyol layak ke perlawanan akhir apabila tandukan Puyol mengesahkan mereka bertemu Belanda di final...

Statistik:

shots on target : 2 - 5
shots off target : 1 - 7
possession (%) : 49 - 51
corner kicks : 6 - 7
offsides : 2 - 1
fouls : 9 - 6
yellow cards : 0 - 0
red cards : 0 - 0
Continue reading →

Wednesday, July 7, 2010

Separuh akhir pertama..Uruguay vs Belanda

Uruguay 2 - 3 Holland

Ulasan:

Perlawanan yang melibatkan wakil tunggal dari Benua Amerika iaitu Uruguay yang akan bertemu dengan wakil Eropah iaitu Belanda....permainan yang cantik disajikan pada separuh masa pertama dimana kedua-dua pasukan saling berbalas2 serangan dan dimana Uruguay kerap kali melakukan serangan menggunakan sayap kanan manakala Belanda pula menggunakan corak serangan total football mereka merangka serangan dari kiri ke kanan....sehingga pada minit ke 18,Belanda membuka jaringan sulung melalui kapten mereka iaitu G.v. Bronckhorst yang melakukan rembatan silang kaki kiri yang sangat menarik dan jarak lebih kurang 30 meter dari pintu gol...jaringan ini juga boleh dikatakan jaringan tercantik sepanjang kejohanan ini...selepas itu,permainan menjadi seimbang dengan Uruguay mempersembahkan gaya latin mereka....gol penyamaan yang dicari hadir pada minit ke 41 apabila Diego Forlan yang juga kapten Uruguay berjaya menyamakan kedudukan menerusi rembatan tengah yang melencong terus ke gawang Belanda..tamat separuh masa pertama kedudukan 1-1
Separuh masa kedua menyaksikan pasukan Belanda berjaya mendominasi permainan dengan hantaran2 tepat Sneider dan larian2 pantas Robben yang kerap kali mengancam kubu Uruguay...Uruguay seolah2 hiang punca dan tidak mampu untuk menyerap segala tekanan yang diberikan Belanda..minit ke 70 Sneider berjaya menjaringkan gol dengan rembatan leret dan terbias sedikit di kaki Van Persie yang dilihat seakan2 dalam kedudukan offsaid...minit ke 73 pula Robben menambah duka Uruguay dengan tandukan padu di sebelah kanan pintu gol...dengan keputusan seakan2 3-1,pada minit ke 90,Uruguay berjaya mmengurangkan defisit gol dengan set piece menarik dan Uruguay dilihat berhempas pulas dengan masa yang tinggal 2 minit tetapi agak terlewat bagi mereka...sehingga tamat babak kedua,keputusan penuh Belanda menang 3-2...Belanda akan menentang samada Jerman atau Sepanyol yang akan bertarung pada esok pagi.....

Statistik:

shots on target : 6 - 6
shots off target : 3 - 4
possession (%) : 46 - 54
corner kicks : 4 - 5
offsides : 4 - 5
fouls : 13 - 16
yellow cards : 2 - 3
red cards : 0 - 0
Continue reading →

Perak menang ....


Huhu dah lame rasenye xjerit dalam stadium...tapi tadi dapatle sembur2 3,4 das kat stadium tadi...walaupun penyokong sikit...sekitar 300 ke 400 orang je,bising gak stadium tadi...Perak nampak sangat bersemangat ari ni...defend memang mantap la..Selangor xleh watpe2..tengah tengok Perak banyak control diketuai oleh K.Nanthakumar...Perak pon dah dapat balik khidmat Jali jadi serangan agak tajamla dah...tapi sian gak kat die tadi..bola semua pam terus kat die..udah nek pancit tengok...tapi okla...Perak udah main cam skuad mude Jerman dah..kejo bola di mane saje..hehe...gol Perak dijaringkan Nazri Kamal hasil rembatan lambung dari sudut sukar..Hamsani lemas...hehe..jadile sebijik..janji 3 mata...

Untuk jaringan sila klik sini

P/S-caya r Perak..teruskan momentum...sokong Perak seumur hidup...!!!!
Continue reading →

capikmen. Powered by Blogger.

diri ini...

My photo
Ipoh,Malaysia 14/1/1986 (pure perak) ~kejor yob kejor~
Related Posts with Thumbnails
 
Copyright 2010 coretan teman. All rights reserved.

rss digg delicious facebook